Rolls-Royce – 2 pauku 2 päevaga

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Quantase lennikid.
Quantase lennikid. Foto: SCANPIX

Eile pidi Rolls-Royce’i mootori rikke tõttu tagasi pöörduma juba teine Quantase reisilennuk – vaid päev pärast eelmise hiigellennuki hädamaandumist samal põhjusel.


Mõlemad õhulaevad pöördusid pärast Sydney’sse startimist tagasi Singapuri Changi lennuväljale.

Suur on seetõttu kohkumus Suurbritannias baseeruva mootoritootja Rolls-Royce’i vaatlejate ridades.

«See on lausa ennekuulmatu asi lennunduse ajaloos, et mootorivalmistajal kaks päeva järjest sama õnnetus juhtub,» ütles eile juhtiva Rolls-Royce’i tarnija tegevjuht. «Sellise uudise peale ehmatad end kangeks. Küllap käib nüüd kibe töö ja uurimine, et mis siis valesti läks.»

Esimene õnnetus juhtus Airbus A380ga. Teine oli Boeing 747, pardal 412 reisijat. Üks neist kirjeldas, kuidas mootorist «tuli leeke, nagu olnuks tegemist kiirendava hävituslennukiga».

Uudisagentuuride teatel ütlesid reisijad, et neil kästi igaks juhuks pea põlvede vahele panna. Rolls-Royce’ilt eile koheseid kommentaare ei tulnud, kuid firmale lähedalseisev allikas ütles: «Rolls-Royce’i on informeeritud ning juhtumit uuritakse kiiremas korras.»

Õnnetus leidis aset olukorras, kus Qantas üritas parasjagu lennutada sihtjaamadesse neid sadu reisijaid, kes neljapäeval Signapuri kinni jäid – kuna lennufirma tühistas kõik oma A380 tüüpi lennukite stardid.

Rolls-Royce’i aktsiad langesid eile teist päeva järjest 5 protsendi võrra – pärast seda, kui Quantase tegevjuht Alan Joyce ütles, et tema arvates on Airbus A380 mootoririkke taga «mingi tõsine mootori ehitusega seotud probleem».

«Tegemist on üsna uue lennuki ja Rolls-Royce'i mootoriga. Ning uue mootoriga on probleemid,» ütles Joyce. «Küsimus ei ole hoolduses.»

Joyce kinnitas, et nende viis A380 tüüpi lennukit hakkavad nädalavahetusel taas lendama, kui Qantase ja Rolls-Royce’i insenerid selleks loa annavad.

Kaks ülesütelnud mootorit olid erinevad. A380 mootor Trent 900 oli palju uuem kui Boeing 747-400 jõuallikas RB211-254. Viimane on firma üks vanemaid-teenekamaid mootoreid.

Vanem mootor on sama tüüpi kui see, mis augustis peatselt pärast starti alt vedas, kui Quantase 747-400 San Franciscost teele asus. Ka too lennuk pöördus tagasi ja maandus turvaliselt.

Augustis juhtus samalaadse Trenti mootoriga õnnetus ka Inglismaal Derby baasis, kus katsetati ühte Qantase A380 lennukit.

Londoni Agency Partnersi lennunduseksperdi Nick Cunninghami hinnangul võib neil riketel sama põhjus olla.

Ta ütles, et võib-olla tehakse kokkumonteerimisel midagi valesti.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles