Autofirmad vahetavad stressi tõttu partnereid

Autotööstus.

FOTO: SCANPIX

Finantsraskused panevad abielud proovile. Ka ärimaailmas. Kujukaks näiteks on Jaapani autotootjate heitlikud suhted välismaalastest partneritega.

Pärast Lehman Brothersi kokkuvarisemist aastal 2008 loobus Suzuki lõplikult vinduvast kooselust General Motorsiga ning otsustas armuda hoopis Volkswagenisse.

Ford on 31-aastase suhte Mazdaga sisuliselt hüljanud. Mitsubishi Motors – kes omal ajal Daimleriga õnnelik näis olevat – otsib nüüd lohutust PSA Peugeot Citroëni embusest.

Erinevalt suurtest ja rikkamatest Toyotast ja Hondast on keskmist kasvu jaapanlased juba tükk aega nõjatunud piiritagustele liitlastele, seda nii tootmismahu huvides kui juurdepääsuks meretagustele turgudele.

Et igaühel neist on erinevad strateegiad ja väljavaated, selgub ka uute suhete analüüsist.

Oktoobri keskel lekkis välja uudis, et Ford plaanis oma Mazda osalust 11 protsendilt alla 3 kärpida. Alguses, aastal 1979, tuli nende kätte kolmandik Mazdast.

2008. aastal keskendus Ford aga rohkem iseendale ja oma nimibrändile.

Probleeme oli õhus juba mõnda aega. Ühine tehas Flat Rockis Michiganis ehitati algselt Mazda 6 seeria ja Ford Probe’ide vorpimiseks. Mis läks aga «juppide» poolest raskeks, kui Ford oma poole peal hoopis Mustangeid sepistama asus.

Hiljuti pöördus Mazda hübriidide tegemiseks Toyota poole, andes ninanipsu Fordi konkureerivale hübriidsüsteemile.

«Suhe oli külm nagunii. Nüüd on ees ametlik lahutus,» ütles Advanced Research Japani analüütik  Koji Endo.

Teine asi on see, kas Mazda üksi hakkama saab. Nad ise väidavad, et teevad kaotatud haarde innovatsiooniga tasa. Mullu sai Mazda peamiselt uurimis- ja arendustegevuse pealt kokku 1,2 miljardit dollarit värsket kapitali.

Üheks töö viljaks on uus SkyActiv kütusesäästu tehnoloogia – kergetel terasraamidel üliökonoomsed bensiinimootorid.

Mazda väidab, et kui uus mootor tuleval aastal Mazda 2 väikeauto kapoti all tarbijateni jõuab, tagab ta 1 liitri bensiiniga 30 kilomeetrit sõitu. Mis on praegusest Mazda 2st 30 protsenti parem ja võrdub Honda hübriidiga Insight.

Et oma saavutuste pealt ka raha teenida, tuleb Mazdal vähendada sõltuvust ekspordist – sest muidu põhjustab tõusev jeen neile pahandust.

Septembris saatis Mazda Jaapanist teele 61 348 sõidukit. See on aga enam kui kolm korda rohkem Hondast, kuigi viimane on Mazdast kolm korda suurem.

Mazda tegevjuht Takashi Yamanouchi ütleb, et märtsiga lõppevaks majandusaastaks prognoositud 30 miljardi jeeni suurune ärikasum «haihtub» koos tugevneva valuutaga.

Spekuleeritakse, et Mazda ehitab Ameerikasse endale täitsa oma tehase, võib-olla Mehhikosse. Aga see võib võtta aastaid.

Probleemide kiuste tundub, et Mazda kavatseb kaitsta oma vastleitud iseseisvust. Mille poolest erineb kahest teisest lahutanust, Suzukist ja Mitsubishist. Sest nemad leidsid endale uued kavalerid.

Suzuki sai detsembris kaubale VWga, mis sai 222 miljardi jeeni eest endale 19,9 protsenti.

Enne seda oli GM, teekaaslane alates aastast 1981, müünud ära allesjäänud viimased 3 protsenti, üritades meeleheitlikult pankrotti vältida.

Esmapilgul tundub, et Suzuki nagu väga seltsilist ei vajaks. Sularaha poolest on ta rikas ja kasumit tuleb stabiilselt. Jõukus tuleb Indiast, kus nende enamusosalusega tütarfirma Maruti Suzuki poole turust kätte on saanud. Ja see turg kasvab kiiresti.

Tegevjuht Osamu Suzuki ütleb, et suurt venda on siiski vaja. Et suurendada haaret ja pääseda ligi kallile uuele tehnoloogiale, näiteks hübriid- ja elektrimootoritele.

Mitsubishit aga on pärast Daimlerist lahkuminekut toetanud Mitsubishi grupi firmad. Mullu otsiti kapitaliliitu prantslaste Peugeot’ga, kuid viimane ütles ära. Kartes ilmselt dividendide maksmise koormat Mitsubishi ettevõtete eelisaktsiatelt, mida on kokku 490 miljardi jeeni väärtuses.

Selle asemel lepiti kokku pinnapealsema koostöö asjus. Nad hakkavad koos elektriautosid arendama.

Oktoobris hakkaski Mitsubishi ehitama aku jõul kulgevat autot nimega Peugeot iOn, samuti Citroën C-Zero’d. Need kaks tulevad Euroopa turule.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles