Airbus tunnistab: nii meie kui Boeing saame riigiabi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Airbus A380.
Airbus A380. Foto: Air France

Airbusi juht ärritus oma firma ja Boeingu pikaleveninud «absurdse» toetustetüli peale ning ütles, et riigiabi on vastu võtnud mõlemad ning kraaklemisest saavad kasu vaid tulevased rivaalid Hiina ja Venemaa.

USA ja Euroopa Liit on juba kuus aastat Maailma Kaubandusorganisatsioonis (WTO) oma lennukifirmade rahastamise küsimuste üle vaielnud.

Airbusi tegevjuht Tom Enders andis toimuvale ebatavaliselt avameelse hinnangu ja ütles, et WTO on jõudnud järeldusele – mis kedagi ei tohiks üllatada – et «süüdi on mõlemad».

«Olgem ausad, lihtne tõde on see, et lennunduses ja kosmosetööstuses ei ole keegi meist ilma valitsuse toetuseta kasvanud,» ütles Enders Londoni lennundusklubi lõunasöögil. «Nii et leppigem reaalsusega.»

EL ja USA esitasid üksteise vastu 2004. aastal ridamisi kaebusi ning WTO on sellest ajast peale võtnud vastu kõikvõimalikke otsuseid – ning lõppu ei paista kusagilt.

Paljud väidavad, et ainuke reaalne lahendus oleks osapoolte kokkulepe.

Enders hoiatas aga, et selline liigutus vaid «kiirendaks Hiina ja Vene lennukiehitajate ülemvõimu saabumist», mis üritavad aastaks 2016 uue kütusesäästlike lennukite põlvkonnaga peale tulla ning ähvardavad Boeingu ja Airbusi kaksikvõimu tulusal ühe vahekäiguga reisilennukite turul.

«Hiinast rääkides, või Venemaast või teistest, siis kas keegi siin saalis usub, et nad oleksid viisakad ja ütleksid, et jah, me mõistame WTO reegleid ja me tehame teha kõike nagu nemad ütlevad? Kindlasti mitte! Ning seepärast ütlen ma, et kogu see asi on üks suur absurd.»

Nii Boeingu kui Airbusi strateegid tunnetavad kahest ülalmainitud riigist, aga ka Kanadast, Brasiiliast ja mujalt ähvardava konkurentsi tõsidust.

Enders ütles, et järgmise kümne aastaga ilmub areenile tõenäoliselt «viis või kuus» kommertslennukite tootjat, mis omakorda tähendab seda, et «silmapiirile on tõusnud partnerluste, liitumiste ja ühinemiste küsimused».

Nii Airbus kui Boeing on maininud, et kavatsevad aasta lõpuks ära otsustada, kas neil oleks konkurentide tõrjumise huvides kasulik varustada oma enimostetud ühevahekäigulised lennukid uute mootoritega.

Enders ütles, et tegelikult oleks see äri seisukohast vajalik, kuid nii neil kui Boeingul olevat käimasolevate programmide tõttu raskusi tootmis- ja inseneriressursside leidmisega.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles