Vene Raudtee võib peatada kivisöe veo läbi Riia sadama

Riia sadama söeterminal.

FOTO: rop.lv

Riia vabasadam on saanud veel ametlikult kinnitamata teate, et Venemaa Raudtee peatab kivisöe transiidi Riia sadama kaudu, ütles sadama juhatuse esimees Andris Ameriks Läti televisioonile.

«Kolmapäeva pärastlõunal laekus mitteametlik informatsioon raudteelt, et Venemaa võib peatada kivisöe veoste saatmise Riia sadamasse. See võib olukorda väga tõsiselt mõjutada, kuna kivisüsi moodustab enam kui kolmandiku Riia sadama kaubamahust,» ütles Ameriks.

Ta rõhutas, et siiani on see mitteametlik informatsioon. «Ma loodan, et seda infot ei kinnitata, kuid tavapäraselt järgnevad mitteametlikule teavitusele ka täiendavad sammud.»

Ta avaldas lootust, et kivisöe transiidi peatamine ei saa tõeks, kuna see oleks löök Riia sadamale ja Läti majandusele. «Kivisöe transiit moodustab 13-14 miljonit tonni, mis tähendab 130-140 miljonit eurot,» lisas Ameriks.

Ameriksi sõnul on käesoleva aasta esimesed seitse kuud sadamale kasumlikud olnud – kaubakäive kasvas ühe protsendi võrra.

Möödunud nädalal pidasid Läti ametivõimud pistisekahtlusega kinni Läti Raudtee endise juhi Ugis Magonise, kellel olid väga tugevad suhted Vene Raudtee juhtkonnaga.

Eesti Raudtee nõukogu esimehe Raivo Vare hinnangul võib Vene Raudtee võimalik otsus peatada kivisöe tarned Riia sadama kaudu olla seotud kivisöe nõudluse vähenemisega; samas võib tema hinnangul see otsus anda võimaluse Muuga söeterminal taaskäivitada.

«Ma ei tea, mis söeturul praegu toimub, niipalju kui ma kõrvalt olen vaadanud, siis tundub, et turul nõudlus on langenud ja hinnad on ka langenud,» ütles Vare BNSile. Samas ei välistanud ta ka, et Venemaa Raudtee otsus võib olla vastukäik Läti Raudtee endise juhi Ugis Magonise vahistamisele.

Vare hinnangul on võimalus, et osa eelnevalt Riia kaudu liikunud kivisöest võiks edaspidi Muuga kaudu liikuda. «Meil on piirkonna parim söeterminal mahuga 5,5 miljonit tonni võimsust. Seisab tühjalt, kuna siiani on seda blokeeritud planeeringute kaudu – lihtsalt ei ole lastud Eesti suunal laadida sütt. See on olnud kõige efektiivsem viis, sest seda on peaaegu võimatu vaidlustada.»

«Küsimus on, kas need potentsiaalsed kliendid, kes täna selle voo taga seisavad, kas neil on iga hinna eest nüüd vaja vedada edasi; ja kui on vaja edasi vedada, eks nad siis otsivad teisi kanaleid, kaasa arvatud ka meie oma,» lisas Vare.

Tagasi üles