Eesti ettevõte lõi kosmosetehnoloogial põhineva veokite käivitusabilise

Veoautode käivitusmoodul

FOTO: Skeleton

Tallinna külje all Viimsis tegutsev superkondensaatorite tootja Skeleton Technologies võttis appi kosmosetehnoloogia ja tõi turule sel põhineva veoautode käivitusmooduli ka eriti krõbedate miinuskraadide puhuks.

Ettevõte lubab uue tehnoloogiaga teha lõpu kulukatele seisakutele, millega veoautojuhid ja sõidukipargi operaatorid tühjade akude tõttu sageli kokku puutuvad. Täpsemalt tõi juunis investoritelt 9,8 miljonit eurot kaasanud ettevõte nüüd turule uue 24-voldise veokite käivitusmooduli SkelStart ESM, ütles Skeletoni  infojuht Oliver Ahlberg.

Moodul põhineb patenteeritud superkondensaatorite tehnoloogial, mis algselt arendati välja Euroopa Kosmoseagentuurile ning on leidnud kasutust alates autotööstusest ja lõpetades vooluvõrkudega.

SkelStart ESM kasutab oma tööks superkondensaatoreid, mis suudavad tagada plii-akudest oluliselt suurema vooluenergia. Samuti saab neid laadida ja tühjendada miljoneid kordi, võimaldades akudest kuni 500 korda pikemat kasutusiga.

Kõige enam puutuvad veokijuhid käivitusprobleemidega kokku just külmas kliimas ning uus tehnoloogia on testide põhjal võimeline töötama koguni miinimumtemperatuuril kuni -65 °C. Kasutades superkondensaatoreid mootori käivitamiseks, on plii-akud vajalikud ainult väikese võimsusega koormuste puhul - kui mootor on käivitunud ja töötab. See omakorda pikendab akude eluiga.

FOTO: Skeleton

Ahlbergi sõnul on SkelStart ESM ühtlasi ka esimene Euroopa turule loodud omalaadne seade, mis sobib Euroopa sõidukitega ja mida saab kergesti paigaldada akutootjate seas laialt levinud D02 kastitüüpidesse.

Ettevõtte tehnoloogia on juba kasutusele võtnud näiteks Euroopa Kosmoseagentuur, autotootjad ja  logistikaettevõtted.

Testperioodil on seadet oma sõidukeil kasutanud Eesti ekspedeerimise ja logistikaettevõte Mareen OÜ, mille juhi Priit Tamme sõnul pole SkelStarti kasutuselevõtu järel autode käivitamisega enam probleeme olnud.

«Seade on eriti kasulik siis, kui mootorit ei saa heitepiirangute tõttu tühikäigul hoida või kui akud on tõstesüsteemi kasutamise tõttu tühjad,» ütles Tamme ja lisas, et eeldab seadme kasutuselevõtu järel ka akude kasutusea kasvu.

Strasbourgis paikneva  hübriidveokite tootja Adgero juhatuse esimehe Mack Murray sõnul  pole Prantsusmaal lubatud kesklinna piirkondades seisvatel veokitel mootorit töös hoida ning kasti tõstmisel juhtub tihti, et akud ei pea vastu ja mootorit uuesti tööle ei saa.

«Oleme ammu otsinud probleemile lahendust ja antud juhul oli otsuse puhul määrav, et Skeletoni SkelStart ESM on esimene toode, mis vastab Euroopa D02-mõõdu standardile ja sobib meie veokitele,» ütles Murray.

Skeleton Technologies moodulite arendamise juhataja Märt Pikkani sõnul on tühjad akud transpordis levinud probleem, seda eriti külmemates kliimades.

«Madalatel temperatuuridel jäetakse veoautode mootorid sageli pikaks ajaks tühikäigul tööle, et tagada laetud aku. Käivitamine võib olla raskendatud ka juhul, kui veoautosid teatud aja jooksul ei kasutata või kui tõstesüsteemid tarbivad liiga palju akuenergiat,” ütles Pikkani.

Pikkani lisas, et uue toote turuletuleku eesmärgiks on kütuse säästmine, akude kasutusea pikendamine, kiirema ja usaldusväärsema käivitamise, saaste vähenemise ja lõpuks ka puhanud autojuhid.

Skeleton plaanib Viimsis seadmete tootmise suuremas mahus tööle saada oktoobris, kuid tellimusi stardiabi mooduli omandamiseks võetakse vastu juba praegu.

Tagasi üles
Back