Korruptsiooniskandaal: Ossinovski sattus Läti intriigide võrku

Andres Reimer
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Läti tolliameti endine direktor,  transpordikonsultatsioonide ettevõtet Baltic Legal Practice juhtiv Kalvis Vītoliņš (paremal) vestlemas ajakirjanik Andres Reimeriga.
Läti tolliameti endine direktor, transpordikonsultatsioonide ettevõtet Baltic Legal Practice juhtiv Kalvis Vītoliņš (paremal) vestlemas ajakirjanik Andres Reimeriga. Foto: Eero Vabamägi / Postimees

Eesti tippettevõtja Oleg Ossinovski korruptsiooniskandaali tõmmanud Läti raudteejuht Uģis Magonis võis varem kaotada oma selja taga seisnud oligarhide poolehoiu, väidab Läti tolliameti endine direktor Kalvis Vītoliņš.

Transpordiäris seni ülimõjuka Magonise kinni pidamine 500 000 euro suuruse sularahakogusega näib transpordikonsultatsioonide ettevõtet Baltic Legal Practice juhtiva Vītoliņši sõnul Läti äriavalikkusele ebatavalisena.

- Kas te peate võimalikuks väidet, et Magonis võis saada Ossinovski käest varem toimunud veduritehingu eest altkäemaksu?

Läti äriavalikkusele osutus suureks üllatuseks juba ametiisikute väide, et sellise kõrge tasemega inimene ise vedas suurt summat raha. Raha vedamiseks on meil teised inimesed, kes tegelevad nii raha üleandmise kui ka vedamisega. Isegi kui see raha oli mõeldud temale endale, siis Läti äritavade kohaselt oleks ta pidanud saama selle lähikondlaste või juba tuttavate ja usaldusväärsete vahendajate kaudu. Tundmatu vahendaja käest raha vastu ei võeta, sest tegemist võib olla provokaatoriga.

- Millistel asjaoludel see rahasumma võis Eestist Lätisse sõitnud Magonise lähedusse sattuda?

Ma välistan täielikult võimaluse, et ta esines kullerina kellelegi teisele mõeldud rahasumma edasitoimetamiseks, sest piiril oleks võidud ta juhusliku reidi käigus kinni pidada.

Magonisele kui rahvusvaheliste tehingutega kursis olevale isikule pidi olema teada, et piiri ületamisel tohib kaasas olla vaid kuni 10 000 eurot ning Eesti ja Läti ametkonnad korraldavad sageli kontrolle.

Ma sõidan ise sageli üle piiri ja hoolimata püsiva piirikontrolli puudumisest on mind sageli peatatud ja ühel korral olen pidanud avama ametnike nõudel auto pakiruumi.

Kui keegi oleks tahtnud teda kahjustada, siis piisanuks üksnes vihje andmisest isegi palju väiksema summa kohta.

Magonis tasemega juht määratakse Lätis ametisse ainult juhtivate äriringkondade ja oligarhide üksmeeles. Kui nüüd selline juht otsustas teha mingisugust oma äri, mis polnud äriringkondadega kooskõlastatud ja need äriringkonnad mehes pettusid, siis suure summaga kinni pidamine oligi sobilik juhus temast vabanemiseks.

Selline versioon klapib, kui tegemist oli Magonise enda teenitud rahaga ja sellega polnud võimalik siduda mitte ühtegi mõjukat Läti ärimeest.

Kuid raudteeäris tegutseva Eesti ettevõtja Oleg Ossinovski sidumine selle skandaaliga toob esile ka teise versiooni. Võimalik, et juhtum on seotud meie riikide julgeolekuga ja NATO ringkondades tekkis kahtlus, kas Magonist võis usaldada näiteks sõjamaterjali veoks strateegiliselt olulise raudtee juhina.

- Kas see julgeoleku aspekt tuleb asjaolust, et Balti riikide raudteed on nii tehnoloogilises kui ka ärilises mõttes väga tihedalt seotud Venemaa Raudteedega?

Kui me kaalume rahvusvahelise julgeoleku versiooni, siis Magonise võimalikud tihedad ärisidemed Venemaaga, millest internetist lugeda võib, võisid osutuda kaalukeeleks, mis muutsid ta haavatavaks.

Kui see peab paika, siis pärast Magonise mahavõtmist halvenevad kõigi kolme Balti riigi raudteede suhted Venemaa raudteedega.

- Mis teie arvates viitab rahvusvahelisele vandenõule?

Magonise sobimatust Läti Raudtee juhi kohale oli hakatud juba ammu avalikult arutama. Kuu aega tagasi ilmus tema sobivuses kahtlev artikkel ajakirjas Klubs. Kuid teades selle väljaande avaldamisprotsessi, läksid jutud soovimatusest lahti ilmselt juba pool aastat tagasi.

Kui nüüd Magonis otsustas olukorras, kui jalgealune muutus ebakindlaks, veel viimast korda suuremat summat teenida nii, et ta äriringkondi sellest ei teavitanud, oligi õnnetus käes.

- Kas ma saan õigesti aru, et Läti raudteega seotud äris võisid Magonis ja tema endine abikaasa üheskoos väga palju määrata?

Selliste mõjude kohta kirjutati Läti pressis sageli. Kui Magonise endise abikaasa ärid lähevad ka edaspidi senise eduga, siis osutuvad sellised väited laimuks. Kui tema ärid kukuvad, peab see paika.

Kuid ma rõhutan, et Läti raudteeäris otsustakse kõik asjad valitsuskoalitsiooni ja oligarhidega kaasatud äriringkondade poolt.

- Kas te peate oligarhide all silmas Ainārs Šlesersit, Andris Šķēlet, Aivars Lembergsit?

Ma ei nimetaks mitte kedagi nimeliselt, kuid tegemist on Läti äri lipulaevadega.

- Mis võis Magonisele saatuslikuks saada?

Võimalik, et Magonisele sai tõepoolest saatuslikuks äriringkondade poolt aktsepteerimata jäänud isetegevus. Inimesed, kes töötavad kaua aega ühe vastutava koha peal, kipuvad sageli oma isiklikke arusaamu ja tingimusi peale suruma. Oma ego upitamine ja isiku reklaamimine.

Kui siis kogu selles ärisüsteemis hakkab mõni osaline saama eeliseid ja tulu, mis jääb teistele arusaamatuks, tekkib muidugi teatud armukadedus.

Magonise juures töötas kunagi üks ametnik, kelle allkirjast sõltus palju. Kui Magonis ei soovinud mingil põhjusel täiesti seaduslikku taotlust edasi lasta, siis see ametnik lihtsalt kadus kolmeks-neljaks nädalaks silmapiirilt ja keegi teine ei saanud seda allkirja anda.

Kui aga Magonis soovis, et asjad edeneksid, toodi see ametnik allkirja andmiseks kasvõi maa alt välja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles