iDeal kampaania

Sõõrumaa kaotas lennujaama turvakonkursil G4Sile

G4Si turvatöötaja Aleksandr Meigas Tallinna lennujaamas.

FOTO: ANDRES HAABU/PM/SCANPIX BALTICS

Tallinna Lennujaam valis täna lõppenud konkursil odavaima hinnapakkumise teinud G4Si järgmiseks viieks aastaks nii territooriumi kui ka reisiterminali turvajaks.

Eesti peamise õhuvärava valvamise nimel võistles lisaks seda pikaajaliselt turvanud G4Sile ka Urmas Sõõrumaa suurosalusega USS, kes kaasas partneriks rahvusvaheliste lennujaamade turvamise suurfirma ICTSi.

Kui lennujaam nägi ette tehingu aastaseks maksumuseks ligi 3,8 miljoni euro suurust summat, siis G4S tegi märkimisväärselt odavama pakkumise 3,1 miljonit eurot. USSi ja ICTSi ühispakkumine oli 3,65 miljonit eurot.

„Eile vastu võetud otsusega tunnistati edukaks pakkujaks madalama hinna pakkunud AS G4S Eesti,“ ütles lennujaama lennundusjulgestuse juht Tarvi Pihlakas. „Kuna edukal pakkujal on tulenevalt hanke tingimustest täita vaja veel kolm nõuet, siis lepingu sõlmimisest on veel vara rääkida, kuna lennujaamal on õigus tingimuste mitte täitmisel edukama pakkuja pakkumus tagasi lükata. Kriteeriumite täitmisel sõlmitakse leping hanke võitjaga 5 aastaks.“

Konkurss oli G4Si hinnangul läbi viidud professionaalselt, arvestades Eesti avaliku sektori tänaseid tavasid.

„Loomulikult näeksime me Eesti turuliidrina, et avaliku sektori suurhangetel oleks suurem osakaal teenuse sisul, iseäranis kaasaegse elektroonilise valve võimekuse hindamisel. Võiduhinda peaksin normaalseks, me ei läinud alapakkumist tegema. Hinnakonkurents on turul agressiivne,“ ütles G4S Eesti   juhatuse esimees Priit Sarapuu. „Me oleme Tallinna Lennujaama partner olnud pikki aastaid ning meie võimekuses teenust pakkuda ei tohiks olla kellelgi kahtlust.“

Lennujaama turvateenuse hankele suurte lootustega läinud USS seevastu andis tulemusele kriitilise hinnangu ja väljendas rahulolematust.

„Meile jääb G4Si võit arusaamatuks ja me küsime lennujaamalt selle kohta selgitust,“ ütles USSi juhatuse esimees Meelis Krämann Postimehele. „Kui võitnud pakkumine erines lennujaama poolt esitatud hinnaootusest mitte 150 000 euro vaid lausa 700 000 euro võrra, siis tekkib mulje, et meile konkursil osalemiseks antud tingimustes on viga sees.“

Lennujaama poolt antud tingimused nägid ette turvatöötajatele vähemalt kahekordse miinimumpalga maksmist summas 4,68 eurot tunnis. Miinimumpalga muutumine võib kujuneda ka üheks eelduseks, et kavatsetava lepingu kohaselt üks kord aastas tehingu summa ülevaadata.

„Ma pole kindel, kas G4Si poolt pakutud hinnaga on võimalik palganõuet täita või näiteks tagada lennujaama turvatöötajatele palgatõusu,“ tõdes Krämann.

Krämann ei välistanud konkursi tulemuste vaidlustamist, lubas selle üle lähipäevil koos ICTSiga otsustada.

Tallinna lennujaam ja G4S pikendasid viimati kaks aastat tagasi ilma konkurssi korraldamata turvateenuse osutamise lepingut aastateks 2013-2015. Lennujaama juhatuse liige Erik Sakkov märkis siis ERRile, et lepingut G4Siga pikendati tänu senisele heale koostööle ning edukatele läbirääkimistele turvafirma ja lennujaama vahel.

"Maailma lennunduse turvareeglid on karmid ja teenuse kvaliteedis kompromisse ei tehta. Usun, et määravaks sai meie aastatega omandatud kogemus Eestis ja suur rahvusvaheline oskusteave," ütles toona G4S juhatuse liige Priit Sarapuu.

G4S turvalahendused on kasutusel lennujaamades nagu Brüssel, Schiphol, Oslo, Ateena, Dubai, Abu Dhabi, Heathrow, Gatwik, Dublin, Vancouver, Tel-Aviv, Delhi, Hong Kong, Bangkok, Johannesburg jpt ning osutab turvateenust kokku ligi 80 lennujaamas üle maailma.

G4S osutab Tallinna lennujaamas turvateenust alatas 2000. aastast. Lennujaama ja reisijate turvalisuse tagamisega tegeleb ligi 200 G4Si töötajat.

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles