Ryanair vahetab Boeingu Airbusi vastu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pildil poseerib rõõmsalt Ryanairi juht Michael O Leary.
Pildil poseerib rõõmsalt Ryanairi juht Michael O Leary. Foto: AP / Scanpix

Võitlus juhtiva reisilennukite valmistaja tiitli pärast ägeneb: Ryanair, üks Boeingu suurimaid kliente, viitab plaanidele Airbusile üle minna.

Iiri odavlennufirma kavandab lennukipargi kasvatamist 300 peale ning selgitab selles kontekstis, kui rumal oleks loobuda Airbusi teenetest. On ju viimane lubanud paigaldada oma müügihitile A320 uued mootorid, mis peaksid kärpima kütusearveid lausa 15 protsendi võrra.

«Oleks rumal loobuda võimalusest kütuse pealt niivõrd palju kokku hoida,» ütles Financial Timesile Ryanairi finantsdirektor Howard Millar. «Meile pakuvad huvi Airbusi uued mootorid, mis tõotavad kulude kokkuhoidu 12-14 protsenti.»

Ametlikke läbirääkimisi veel ei peeta ning mõnede vaatlejate arvates ei ole neid lähipäevil ka loota, kuna Ryanairi suhted Airbusiga on olnud küllaltki jäised – alates hetkest, mil iirlased viis aastat tagasi magusa lennukitellimuse katki jätsid ja lõpuks hoopis Boeingu kasuks otsustasid.

Airbus ütles, et neil pole mingeid plaane Ryanairiga äri teha.

Mõned analüütikud on aga kindlad, et Airbus mõtleb ümber. Eriti seetõttu, et ühe vahekäiguga lennukite tohutul turul, mida nad Boeinguga kahekesi üle aastakümne valitsenud on, läheb just kütuse kokkuhoiu pinnalt kibedaks konkurentsiks.

Lennufirmad survestavad neid kütusekulu vallas üha enam, samal ajal on Kanada Bombardier samuti ühe vahekäiguga lennukeid tootma hakanud.

Mõlemad suurfirmad otsivad juba kuude kaupa väljakutsele vastust. Kaalumisel on nii olemasolevate mudelite – Airbusi A320 ja Boeingu 737 seeriate – mootorite uuendamine või siis kulukam ettevõtmine uute lennukite väljaarendamise näol.

Mõlemad firmad on lubanud teha oma otsused veel enne aastavahetust.

Dublini finantsanalüütik ja põline Ryanairi vaateja Joe Gill ütles, et kuigi Airbusi ja Ryanairi vahel ei pruugi olla lepinguni jõudmiseks piisavalt usaldust, oleks kokkulepe Airbusi jaoks igal juhul tohutu samm edasi.

«Boeingule tähendaks see strateegilist kaotust Euroopa turul, kui Airbus Ryanairi uue mootoriga üle meelitaks,» ütles Gill.

Kui Ryanair tõeti Boeingu hülgaks, astuks ta üle ka odavlennufirmade kirjutamata seadusest, et erinevat marki lennukite pidamine tekitab täiendavaid väljaõppe- ja hoolduskulusid.

Millar ütles, et Ryanairi see ei morjendaks, kuna ka minevikus kasutati kahte 737 versiooni, ning lisas: «Astaks 2012 on meil praeguse 250 asemel juba 300 lennukit ning sellise suuruse juures ei pane kahte liiki lennukite majandamise kulusid tähelegi.»

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles