Eesti autojuhtidel hakatakse mõõtma kehamassiindeksit ja kaelaümbermõõtu

Aivar Pau
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tervisekontroll
Tervisekontroll Foto: ANTS LIIGUS/PRNPM/EMF

Valitsusse jõuavad peagi kinnitamiseks sõidukijuhi tervisekontrolli puudutava määruse muudatused, mis näevad ette, et mõnede haiguste põdejatel tuleb asuda sagedamini kontrollis käima ja kõigil juhtidel tuleb nende avastamiseks asuda läbima täiendavaid uuringuid.

Kui kehtiv kord näeb ette, et juhtidel tuleb kontrollida vererõhku, nägemist ja veresuhkru taset, siis muudatuste jõustumise järel täieneb kontrollide nimekiri kehamassiindeksi arvutamise ja kaelaümbermõõdu mõõtmisega.

Määruse eelnõu seletuskirja kohaselt on muudatus seotud obstruktiivse uneapnoe sündroomi lisamisega juhtide tervisenõuetesse ja meditsiiniliste vastunäidustuste loetelusse. Obstruktiivse uneapnoe sündroom on haigus, kus ülemiste hingamisteede takistusest tingitult õhuvool uneajal kopsudesse seiskub perioodiliselt kestusega üle 10 sekundi. Korduvate ärkamiste ei jõua haiged läbida sügava une faase, mistõttu tekib väljendunud päevane unisus ja kontsentratsioonivõime langus.

«Obstruktiivse uneapnoe sündroomi suureks riskiteguriks on rasvumine ehk ülekaal. Erinevate uuringutega on kindlaks tehtud, et kehamassiindeks üle 35 ning kaelaümbermõõt meestel üle 43 cm ja naistel üle 40 cm on näitajad, mille puhul peab mõtlema võimalikule obstruktiivse uneapnoe sündroomile,» seisab eelnõu seletuskirjas.

Lisaks tekib määruse muudatuse jõustumisel juhtidel ja juhtimisõiguse taotlejatel, kes põevad epilepsia ja selle teatud vorme ning obstruktiivse uneapnoe sündroomi, kohustus läbida tervisekontroll tavapärasest tihemini.

Näiteks sõltuvalt obstruktiivse uneapnoe sündroomi prognoosist võib tervisekontrolli sagedus juhile olla üks kord aastas. Samuti tekib kohustus olla regulaarsel jälgimisel vastava eriala arsti juures, nagu näiteks neuroloogi juures epilepsiahaigetel ja unemeditsiini pädevusega eriarsti juures obstruktiivse uneapnoe sündroomi põdejail.

Epilepsia või epilepsia eri vormide diagnoosi korral hinnatakse mootorsõidukijuht ja juhtimisõiguse taotleja neuroloogi poolt juhtimisvõimeliseks, kui tal pole esinenud epilepsiahoogu ühe aasta jooksul, kuid ta peab olema neuroloogi järelevalve all vähemalt viis aastat.

Sarnaselt epilepsiaga peab ka obstruktiivse uneapnoe sündroomi kahtlusega mootorsõidukijuht ja juhtimisõiguse taotleja läbima unemeditsiini pädevusega eriarsti konsultatsiooni ja vajaduse korral tehakse ka diagnoosi kinnitamiseks vajalikud spetsiifilised uuringud.

Kuni diagnoosi kinnitamiseni on soovitav mootorsõidukit mitte juhtida. See tähendab, et juht, kelle jaoks on sõidukijuhtimine töö, peaks teatud ajaperioodiks loobuma oma töökohustuste täitmisest. See omakorda tähendab täiendavat kulu tööandjale.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles