Reklaamifirma plaanib ministeeriumi kohtusse kaevata

Berit-Helena Lamp
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rahandusministeeriumi hoone.
Rahandusministeeriumi hoone. Foto: SCANPIX

Age Reklaam OÜ kavatseb rahandusministeeriumi kohtusse anda, sest nende meelest võeti neilt ministeeriumi enda vea tõttu käest euroteavituse riigihanke võit.

Eesti läheb 1. jaanuarist üle eurole ning seetõttu algas augusti lõpus riiklik, kokku 4,6 miljonit krooni maksev teavituskampaania, mis valmistab meid ette uue raha saabumiseks. Kuid ETV saatest «Pealtnägija» selgus, et aprillis rahandusministeeriumi poolt väljakuulutatud reklaamifirmade-vaheline riigihange lõi lõkkele intriigid, vahendas ERR Uudised.

Üks riigihankel osalenud reklaamfirma oli Age Reklaam OÜ. Ettevõtte kliendisuhete juhi Jan Plaani sõnul olid hankedokumendid esimesel lugemisel üsna üllatavad. «Nad olid meie jaoks tavapärases mõistes väga veidralt sõnastatud.»

«Seal oli mitmeid termineid, millest võis aru saada või tõlgendada väga, väga erinevalt,» rääkis Age Reklaam OÜ partner Janar Toomesso ning lisas, et esimese hooga ei saadud täpselt aru, millele tuleb pakkumine teha.

Ka rahandusministeeriumi projektijuht Ingvar Bärenklau tunnistas, et ülesande püstitus oli nii ministeeriumile kui ka reklaamiagentuuridele üsna keeruline. «Aga et kõik sellest ülesandest ühtemoodi aru saaksid, olid meil pakkumisest huvitatud kutsutud eelnevatele konsultatsioonidele, kus neile lähteülesanne põhjalikult lahti sai selgitatud,» kinnitas ta.

Plaani sõnul käisid ka nemad ministeeriumis selgitusi saamas. «Tegelikult juhtisime ka tähelepanu, et see hankedokument sisaldab ridade vahel olevat peenikest kirja, millest võib hiljem tekkida palju segadust,» lisas Toomesso.

Toomesso märkis, et kuigi nad ennustasid probleemide tekkimist ette ning andsid sellest ka ministeeriumile teada, ei oldud nõus hankedokumenti ümber vaatama.

«Saime aru, et meil on valida, kas me üldse ei tee või me teeme sellisel kujul nagu ta on. Otsustasime, et me teeme ikkagi selle asja kaasa,» ütles Plaan.

Et majanduses on raske aeg ja riik suurtellija, oli huvi märkimisväärne. Hoolimata sellest, et tähtaeg oli lühike, sisuliselt vaid kaks nädalat, tegid pakkumise üheksa firmade konsortsiumit. Teiste seas Age Reklaam OÜ koos meediafirmadega ADM Interactive OÜ ja Inspired Communications OÜ. Võitja kuulutati välja 1. juunil ning selgus, et võitjaks osutuski Age Reklaam.

«Natuke aega pärast seda juhtus see, mida me prognoosisime ehk hange vaidlustati konkurentide poolt,» ütles Toomesso.

Konkurente šokeeris võitja hind. Age küsis loovkontseptsiooni ja meediaplaani väljatöötamise ning viiekuulise projektijuhtimise eest ainult 24 800 krooni pluss käibemaks.

See oli üle kahe korra odavam kui hinna poolest järgmine pakkumine ja üle 20 korra odavam kui kõige kallim pakkumine. Eesti Reklaamiagentuuride Liidu esimees Heily Aavik ütles, et see näitabki, et hanketingimused olid halvasti kokku pandud. «Töö oli selgelt määratlemata ja olenes sellest, mismoodi agentuur selle enda jaoks lahti tõlgendas.»

Ka Bärenklau tunnistas, et nii suurt hinnapakkumiste vahet ei osatud ette näha. Samas leidis ta, et tegelikult tegid pooled reklaamifirmad sihiliku alapakkumise. Rahandusministeerium päris Agelt ka aru, kas nii odav hind on ikka reaalne.

Age sõnul oli aga euroreklaamikampaania projekt, millest loodeti mitte niivõrd tulu kui tuntust.

«Ja samuti tunnistasid nad, et nende pakkumises on päris suur annus patriotismi, ehk nad on selle referentsi nimel valmis suure osa tööd riigile tasuta ära tegema. Mis meil muud üle jäi, kui seda pakkumist aktsepteerida,» sõnas Bärenklau.

Kui rahandusministeerium oli sunnitud selget alapakkumist aktsepteerima, siis reklaamifirmad Idea ja Tank tegid riigihangete vaidluskomisjonile kaebuse. Konkurendid süüdistavad võitjaks kuulutatud Aget dumpingus ja turu solkimises. Kusjuures Tank läheb veel kaugemale, kahtlustades Aget ühemõtteliselt kavatsuses riiki petta läbi peidetud tasude.

«Need süüdistused käisid vaidlustuskomisjonist läbi ning mitte üheski punktis meid süüdi ei mõistetud,» ütles Plaan.

«Komisjoni otsus pärast nö pikki vaidlusi oli, et Age McCann suudab seda hanget teostada,» lisas Toomesso.

Kuid siis selgus Toomesso sõnul, et otsus millega hanke võitja välja kuulutati, oli rahandusministeeriumi poolt valesti vormistatud. «Vale mees oli alla kirjutanud,» märkis ta.

Ehkki sisulisi vigu ei leitud, tuvastati, et ministeerium eksis enda kehtestatud hankereeglite vastu. Nimelt allkirjastas ametliku võiduteate osakonna juhataja Martin Põder, kuid pidanuks allkirjastama tema ülemus, asekantsler Tanel Ross.

Toomesso sõnul tehti seepeale rahandusministeeriumile ettepanek viga ära parandada, kuid seda ei tehtud.

Kuigi ministeeriumil võidu väljaselgitamisele etteheiteid polnud, tekkis kokkuvõttes Bärenklau väitel siiski säärane juriidiline sasipundar, mida mõistliku aja jooksul enam lahendada polnud võimalik. Nii tühistatigi 15. juulil kogu hange ja alustati otsast.

«Mina näen, et miks see suur hange nurjus, on ikkagi reklaamifirmade enda tugev konkurentsivõitlus, milles ka Agel endal on suur panus,» ütles Bärenklau.

Nüüd jagati hange kolmeks osaks ja võeti igale osale eraldi pakkumised. Esimese etapi võitis firma Velvet, kes oli suurel hankel viimane, ja järgmise Idea, kes oli suurel hankel teine. Age tunneb, et ta mängiti auti.

Bärenklau sellega ei nõustu. «Age kutsuti osalema ka plaan B järel käivitatud uutes hangetes, juba teistsuguse sisuga hangetes. Millegipärast Age ei vastanud nendele pakkumiskutsetele.»

Toomesso sõnul Age siiski tegi uue pakkumise: «Saatsime esimesele konkursile sama töö, aga täiendatult. Aga selles uues hankes polnud enam ühtegi täpsustust, kuidas hinnatakse. Ja esimesest hanget me enam ei võitnud.»

«Praegu pigem jäi mulje, et tuli Age, tahtis riiki petta, õnneks oli olemas tagauks, riik sai tühistada ja nüüd teised mehed teevad töö ära,» lisas Plaan.

Firma on nii nördinud, et kavatseb kohtusse pöörduda, nõudmaks välja asjata tehtud kulutused. Selle loo point pole ühe reklaamifirma solvumine. Isegi konkurendid on ühte meelt, et riiklikud, miljonitesse ulatuvad reklaamihanked on pahatihti amatöörlikult korraldatud.

«Probleem on selles, et sageli kipub olema see töö küsimine meilt nii hägune, nii segane, et kõik me vihume hästi palju tööd teha palehigis ja siis ühel hetkel laiutatakse käsi, et: «kuulge mehed, et aga me tegelikult ikkagi päris seda ei taha, me teeme siin natuke ise edasi nüüd»,» rääkis Plaan.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles