Gdanskis algas Tallinna Sadama esimese parvlaeva ehitus

Aivar Õepa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Sadama tellitud parvlaevade ehituse algus Remontowa laevatehases Gdanskis.
Tallinna Sadama tellitud parvlaevade ehituse algus Remontowa laevatehases Gdanskis. Foto: Aivar Õepa

Remontowa laevatehases Poolas Gdanskis alustati reedel esimese Tallinna Sadama tellitud parvlaeva ehitusega.

Ehitus algas esimese keredetaili teraslehest väljalõikamisega, lõikurseadme käivitusnuppu vajutas Eesti majandusminister Urve Palo. Tseremoonial osalesid ka Remontowa grupi omanik Piotr Soyka, gruppi kuuluva laevatehase Remontowa Shipbuilding juhatuse esimees Andrzej Wojtkiewicz, Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil ja nõukogu esimees Remo Holsmer.

Wisla jõe deltas asuv Remontowa Shipbuilding on Euroopa üks suuremaid laevatehaseid. 150 hektari suurusel maa-alal on pooleli 11 laeva ehitus, kokku ulatub ettevõtte parasjagu käsil olevate projektide arv Wojtkiewiczi sõnul 19-ni, sh kaks Tallinna Sadama tellitud parvlaeva.

Lisaks 660 palgalisele töötajale annab Remontowa Shipbuilding tööd keskeltläbi tuhandele alltöövõtjale, olenevalt käsilolevate projektide hulgast ja tööde mahust. Ettevõtte enda territooriumil saab ehitada kuni 130 meetri pikkusi laevu, pikemate koostamiseks kasutatakse kõrvalasuva ja samasse gruppi kuuluva laevaremonditehase Remontowa Shiprepair Yard dokke.

Parasjagu käimasolevatest projektidest mahult suurim on viie laeva ehitus Royal Arctic Line'ile, Gröönimaa omavalitsusele kuuluvale laevafirmale. Korraga ehitatakse üht suurt konteinerlaeva, kaht keskmist ja kaht väiksemat. 114 m pikk suur laev hakkab Gröönimaa pealinna Nuuki ühendama Taaniga, 74 m pikkused keskmised laevad ühendavad Nuuki teiste asulatega Gröönimaal ning 45 m pikkused ja 36 TEU jagu konteinereid pardale võtvad väikesed laevad on mõeldud väiksemate asulate omavaheliseks ühenduseks.

Laevade disaini muudab eriliseks see, et nad on kombinatsioon jäälõhkujast ja konteinerlaevast, mõeldud ilma teiste laevade abita opereerima Gröönimaa karmides jääoludes.

Pärast parvlaeva keredetailide lõikusega alustamise tseremooniat osales Eesti delegatsioon ka ühe Royal Arctic Line'i 45 m pikkuse laeva kere veeskamisel.

Samal ajal tehases ehitatav kaablilaev Norra ettevõttele Siem Offshore on üks kallemaid laevu mis remonotwas on toodetud: 95 m pikkuse laeva hind ulatub 110 miljoni euroni. Wojtkiewiczi sõnul on merealuse elektrikaabli paigaldus- ja hooldustöödeks ka üks tehniliselt kõige keerukamaid projekte.

Teine keerukas käsilolev projekt on miinilaeva Kormoran II ehitamine Poola mereväele. Täielikult demagnetiseeritud terasest kerega 58 m pikkuse sõjalaeva ehitus käib isoleeritud hoones, mitte ainult julgeoleku kaalutlustel, vaid ka seepärast, et ülejäänud tehase maa-alal paratamatult õhus hõljuv metallitolm võib kahjustada demagnetiseeritust.

Wojtkiewiczi sõnul on tehase tellimusraamat kahe aasta pikkuselt täidetud. «Aga loomulikult oleks me tahtnud ehitada kõiki nelja Tallinna Sadama parvlaeva, mitte ainult kahte,» märkis ta.

Allan Kiili sõnul soovis ka Türgi Sefine laevatehas ehitada kõike nelja, kuid Tallinna Sadam jagas tellimuse kaheks, et vähendada riske.

Parvlaevade ehituse järele valvama hakkavad Saaremaa laevatootja Baltic Workboats insenerid seavad Kiili sõnul lähiajal samuti Gdanskis oma büroo sisse.

Ühe Tallinna Sadama parvlaeva ehituseks on Remontowa varunud 1600 tonni leht- ja 800 tonni profiilterast. Valmis 114 m pika laeva kere kaal on 1720 tonni.

Kiilu asetamise tseremoonia on planeeritud maisse, kerede veeskamine aasta lõppu.

Paralleelselt on Remontowal käsil kolme 107 meetrise parvlaeva ehitus Kanada ettevõttele BC Ferries, maailma suurima parvlaevade laevastiku omanikule.

Samuti ehitatakse parvlaeva Taani Samsø saare kohalikule omavalitsusele. Samsø on sajaprotsendiliselt taastuvenergiat kasutav omavalitsus, sestap on ka tellitud 100 m pikk parvlaev loodussõbralikult LNG küttel.

Wojtkiewiczi sõnul ongi parvlaevad üks Remontowa Shipbuildingu viimasel ajal enim kasvanud tootegruppe. Teine kasvav grupp seondub arktiliste meredega - need on PSVd ehk naftaplatvorme teenindavad laevad. Suur osa PSVdest on konstrueeritud samuti Remontowa gruppi kuuluvas büroos. «Arktika on uus trend,» ütles Wojtkiewicz.

Et suure osa standardiseeritud projektide tellimustest võidavad Aasia laevatehased, kus töötunni hind on madalam, on Euroopa laevatehaste nišš pigem väikeseeriate toodang ja üksikprojektid. Nii ka Remontowa puhul. «Meie projektid on kõik n-ö rätsepatöö,» ütles Wojtkiewicz.

Ajakirjaniku visiiti Gdanskisse rahastas Tallinna Sadam.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles