Töösuhetes on präänik piitsast tulemuslikum

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tulemuslikuma ettevõtte huvides töötajate ja klientide saavutuste premeerimine
Tulemuslikuma ettevõtte huvides töötajate ja klientide saavutuste premeerimine Foto: PantherMedia

Entrepreneur.com vahendab kahe uuringu tulemusi, mille järgi on edukama ettevõtte huvides töötajate ja klientide saavutuste premeerimine, mitte nende vigade ja puudujääkide karistamine.

Kartus karistuse ees suurendab varjamist ja valetamist

McGilli ülikooli teadlaste värske uuringu kohaselt valetavad lapsed oma vanematele, kui nad teavad, et neid ootab kindel karistus. Kui aga lastel palutakse rääkida oma valesti käitumisest ilma karistuse ohuta, räägivad suurem osa neist tõtt.

Läbiviidud eksperimendi käigus jäeti 4-8 aastased lapsed üksinda tuppa, kuhu oli jäetud varjatud mänguasi ning lastel keelati selle piilumine. Kui neid lapsi, kes sellegipoolest mänguasja piilusid, ähvardati ülestunnistamisel karistusega, valetasid nad, et ei ole seda teinud. Juhul, kui neile selgitati, et ausale ülestunnistamisele ei järgne neile halbu tagajärgi, tunnistasid nad aga piilumise üles.

Sellised käitumismudelid toimivad aga ka täiskasvanute maailmas.

Kui ähvardada oma töötajaid või kliente juhul, kui nad ei tee seda, mida sa tahad, mingite karistustega, suureneb võimalus, et nad valetavad sulle või varjavad sinu eest midagi, soovides vähemalt näiliselt sinu meele järgi olla.

Preemiad on tulemuslikumad kui trahvid

Inimkäitumist uuriva Daniel Pinki eksperimentide järgi on väikeste seadusrikkumiste nagu kiiruseületus, selleks mitte ette nähtud kohas tee ületamine või valesti parkimine vähendamiseks efektiivseim viis seaduskuulekuse premeerimine, mitte rikkumiste eest määratavate trahvide suurendamine.

Ettevõtte puhul on heaks näiteks paberarvete saatmine. Arve paberile trükkimine ja postiga saatmine maksab märgatava summa raha, samas kui e-arvete puhul on see nullilähedane. Kui traditsioonilisel viisil arveid saada soovivatelt klientidelt hakata selle eest raha küsima, tekitab see ebameeldivusi mõlemale osapoolele. Pigem tuleks luua klientidele e-arvetele üleminekuga seoses mingi ühekordne preemia, mis julgustaks neid seda sammu positiivset suhet hoides ette võtma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles