Ministeerium: jaemüügi mahtude taastumine tuleb aeglane

Andrus Karnau
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandi Leola tänava pagaripood, mis kaupleb ökokaubaga.
Viljandi Leola tänava pagaripood, mis kaupleb ökokaubaga. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Majandusministeeriumi analüütik Karel Lember märkis juulikuu jaekaubanduse statistikat kommenteerides, et langus kaubanduses on lõppemas, kuid taastumine tuleb aeglane.

«Tööpuudus on vähenenud ning inimeste kindlustunne tuleviku suhtes on tõusnud,» märkis Lember. «Kui seni pidurdas majanduskasvu suuresti sisetarbimine, siis järgnevatel kuudel on oodata ka selles vallas olukorra paranemist.»

Lember lisas, et nõudluse kasv eksporditurgudel on oluliselt kasvatanud viimastel kuudel Eesti ettevõtete tööstustoodangut.

«Siiani on toodangut suurendatud peamiselt tööviljakuse kasvuga, kuid varsti tuleb seniste trendide jätkudes hakata suurendama ka töötajate arvu,» ütles Lember. «Samas jõuavad töötajate arvu kasv ja palkade suurenemine jaekaubandusse mõningase viitajaga. Seega tuleb jaekaubandusmahtude taastumine pigem aeglane ning sellist hüppelist kasvu nagu tööstussektoris oodata ei ole.»

Juuli oli jaekaubandusettevõtetele edukaim kuu alates 2009. aasta algusest. Esmakordselt ületati müügitulus 6 miljardi krooni piir. Suuremaid kasvunumbreid näidati siiski segmentides, mis oma väiksuse tõttu üldnumbritele eriti mõju ei avalda. Toidukaupade, jookide ja tubakatoodete jaemüük spetsialiseeritud kauplustes suurenes 51% ning jaemüük muudes spetsialiseeritud kauplustes 12%. Juba seitsmendat kuud järjest on farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük suurem kui aasta tagasi samal ajal. Samas esimest korda käesoleva aasta jooksul kasvas segmendi ettevõtete müügitulu vähem kui müük püsivhindades (vastavalt +2,3% ja +3%).

Suurematest kauplusegruppidest on soe ilm mõjunud hästi toidukauplustele, kus müügimahud kasvasid aastaga 1% võrra. Samuti on hakanud kerkima toidukaupluste müügitulu, suurenedes aastaga 2,2%.

Endiselt püsib suhteliselt tugevas languses majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide jaemüük (-14%). Mõningast tõusu näitas tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük, kasvades aastaga 4%. Samas enamikus kauplusegruppides on müügitulu suurem kui aasta varem, mis näitab, et hoolimata suuremast töötute hulgast jätavad inimesed poodi rohkem raha võrreldes eelmise suvega. Lisaks saab kaubandussektor tuge aastaga kasvanud turismivoogudest.

Sõidukikaubandusettevõtete müügimahud suurenesid aastaga 10% võrra, seda peamiselt mootorsõidukite ja nende osade müügi kasvu tõttu. Remondis ja hoolduses kahanesid mahud aastases võrdluses 9%.

Juulis vähenes jaemüük püsivhindades Statistikaameti andmetel 1%, ulatudes 5 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kasvas müük 2%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 6,1 miljardit krooni, suurenedes aastaga 5,1%.
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles