Hiina äratab surnuist «kommunistliku» limusiini

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mao Zedongi kullast kuju
Mao Zedongi kullast kuju Foto: AFP / Scanpix

Hiina riiklik autotööstus laseb käiku kommunistliku nostalgia, heidab väljakutse välismaistele luksautodele ning toob tagasi turule suure juhi Mao kuulsa limusiini nimega Red Flag.

Minevikuhõngulise nimega First Auto Works (FAW) andis teada, et süstib 1,79 miljardit jüaani ehk 263,3 miljonit dollarit Red Flagi brändi taaselustamiseks – mis koos end sünnitanud ideoloogiaga unarusse on jäänud.

Selle rahaga pannakse püsti tehas, kust aastas 30 000 masinat välja peaks vurama. Ühtlasi oleks FAWile tagatud prestiižikas esindusauto, mille abil oma mainet ja sissetulekuid kergitada.

Nagu sellest veel vähe oleks, puhub samaaegselt ühele kuulsale nostalgiabrändile eluõhku sisse ka Hiina suurim kosmeetikafirma Shanghai Jahwa. Jutt käib seeriast nimega Shuang Mei, mis tähendab tõlgituna kahte õde.

Brändi logo lõhnab 1930. aastate Šhanghai järele, mida tol ajal oriendi Pariisiks kutsuti. Shanghai VIVEks ümber ristitud brändi pakend ja kogu kampaania manavad esile kujutlusi vanast Šhanghaist kogu selle dekadentsis.

Rahva ette toodi nimetatud kosmeetika hiljuti Šhanghai Bundil avatud hotellis Art Deco Peace. Märkimist vääriksid ehk 220 jüaani maksev seep Pride of Shanghai ning nahahoolduskreemid, mill eest tuleb välja käia 1000 kuni 1500 jüaani. Isegi enam, kui välismaise luksuskosmeetika eest.

Nagu näha, hakkab Hiina jaekaubandus jõudma etappi, kus välismaistele markidele konkreetne väljakutse tahetakse esitada. Odavkaupade vabriku kuvandist hakkab villand saama ning valitsus on võtnud nõuks kodumaised eliit- ja lukskaubad au sisse tõsta.

«Lukskaupade turule oleks Hiinal kolm teed: löö kampa välismaiste brändidega, meelita maale võõramaiseid disainereid või kaeva üles mõni kuulus vana mark,» ütles Jiang Qingyu Fudani ülikoolist. Tema sõnutsi ei peaks kõrged hinnad olema probleemiks: «Hiina tarbija on üldiselt seda meelt, et kõrge hind võrdub kõrge kvaliteediga.»

Analüütikud ei ole aga päris veendunud, kui palju nostalgia Hiinas tegelikult maksab. China Market Researchi ekspert Shaun Rein leiab, et Shanghai VIVE “võib küll Lääne klientide seas elevust tekitada, kuid enamik hiinlannasid jäävad ilmselt külmaks».

«Enamike hiinlaste jaoks ei olnud nood ajad teps mitte hiilgavad ega glamuursed. Nemad ei vaata tagasi sellise nostalgia ja igatsusega kui Lääne inimesed,» ütleb Rein.

«Otseselt hiinapärase luksauto turulepaiskamine võib olla päris kaval mõte,» ütles Monitor Groupi analüütik Torsten Stocker. «Väga võimalik, et valitsusametnikud ja riigifirmade juhid eelistaksid tõesti Red Flagi ametlikel ja pidulikel sündmustel, kui BMW, Mercedes ja Bentley võiksid edastada vale sõnumit. Aga tegelik võti on ikka kvaliteet ja tehnoloogia – ning sellega võib tulla raskusi.»

«Tarbijaid on väga raske veenda, et Hiina luksauto on sama hea kui Euroopa oma,» ütles Rein.

Suur juht Mao tellis Red Flagi aastal 1958. Ta leidis, et Hiinal peab olema päris oma luksauto. Nüüd, 52 aastat hiljem, üritab FAW Mao unistuse teoks teha.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles