Hiinlased tõrguvad tarbimast, kipuvad säästma

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX.

Lääne ettevõtted loodavad üha enam Hiina ostujõu peale. Hiina tarbijad ei taha aga vedu võtta.


Economist Intelligence Uniti tarbimisraportist selgub pigem, et hiinlased nii linnas kui maal, tuleviku suhtes küll optimistlikud, on jätkuvalt suured säästjad ja ettevaatlikud ostjad. Seda vaatamata valitsuse jõupingutustele sisenõudlust üles õhutada.

Vaatamata 4000 miljardi jüaani ehk 589 miljardi dollari suurusele stiimulipaketile, läbimõeldud maksusoodustustele ja muudele meetmetele maakohtades autode ja kodumasinate soetamist soodustada, «on mured tervishoiu, hariduse ja pensionipõlve pärast ikkagi nii suured, et tarbimine on pärsitud», seisab EIU raportis.

Nagu selgub, ei tõtta Hiina maainimesed endale autosid ja kodumasinaid ostma just sel lihtsal põhjusel, et üritavad vanaduspõlveks ja haiguste ravimiseks raha kõrvale panna.

Kuigi 91 protsenti EIU küsitlusele vastanutest olid tuleviku suhtes optimistlikult meelestatud – mis on teiste maadega võrreldes kõvasti kõrgem näitaja – panevad isegi jõukad linnainimesed väga suure osa oma sissetulekutest kõrvale.

Kaks kolmandikku Šhanghai elanikest panevad oma sissetulekutest säästudeks kõrvale neljandiku või enam (meie meelest säästlikud šveitslased vähem kui 15 protsenti), kolmandik talletab aga 35 protsenti või enam. Vähemarenenud «väikelinnades» on säästuprotsent veelgi kõrgem.

Pooltel Hiina maainimestest ei ole näiteks külmkappi. Aga vaid 40 protsenti neist plaanib selle soetada, kolmandik neist kaugemas tulevikus. «Siit on selgesti näha, et enne stiimulite ja soodustuste pakkumist tuleks aidata inimestel tuleviku suhtes rahu leida,» ütleb EIU.

Kuid hiinlastest tarbijad pole üksnes ettevaatlikud. Nagu selgub McKinsey uuringutest, on nad ka üha nõudlikumad.

McKinsey kirjutab, et Hiina tarbijad on küll jätkuvalt väga bränditeadlikud, kuid «ajavad samas väga kiivalt väärtust taga».

«Hiina tarbijate käitumine peegeldab üha suuremat küpsust,» ütles McKinsey jaemüügiekspert Šanghais Yuval Atsmon.

«Nad ei lase end kuulsatest markidest kõigutada, vaid tahavad pigem oma raha eest kvaliteetsemaid tooteid ning kaaluvad ostud läbi vägagi küpsel moel,» ütles ta.

 

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles