Uuring: Optimism tõstab hindu

Kaja Koovit
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Veiko Paalandi, Faktum & Ariko

Arengufondi majanduseksperdi Heido Vitsuri väide, et tarbijahindade tõus on ootuspärane, sest optimism tõstab alati hindu, peab paika, selgub Faktum & Ariko uuringust.

F&A optimismiindeksi ja tarbijahinnaindeksi võrdluse põhjal võib öelda, et see väide peab üldjuhul paika, tõdes F&A konsultant Veiko Paalandi firma blogis.

F&A on tarbijate optimismi mõõtnud alates 2008. aasta juunist ning sel perioodil on tarbijahinnaindeks (THI )üldjuhul liikunud samas rütmis tarbijate optimismiga. Seejuures on THI optimismi muutusele reageerinud 2-kuulise hilinemisega, märkis Paalandi

Huvitavaks erandiks oli tema sõnul 2009. aasta sügis, kus tarbijate optimism liikus ajutiselt üles, kuid THI jätkas langemist. Optimismi tõus toetus tookord eeskätt kõrgendatud ootustele järgmise 6 kuu osas (oodati riigi majanduse, isikliku finantsseisu ja elukvaliteedi paranemist). Meedia abiga ülekuumenenud ootused olid detsembriks maha jahtunud ning anomaalia kadus.

Juunis kasvas tarbijate optimism märtsiga võrreldes mõõdukalt (3 punkti võrra). Sellest lähtuvalt on võimalik eeldada, et juulis-augustis THI samuti kasvab. Juba avaldatud juuli THI väärtus on selle prognoosiga heas kooskõlas. Prognoos augustiks: THI jätkab tõusu samas tempos nagu juulis (ca 0,5 punkti võrra, ~175,8 punkti tasemele).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles