Rahandusministeerium: läbirääkimistega hange on väga erandlik

Aivar Õepa
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rahandusministeerium.
Rahandusministeerium. Foto: TOOMAS HUIK/PM/SCANPIX BALTICS

Tänaste uudiste peale majandusministeeriumi parvlaevahanke suhtes korraldatud järelevalvemenetlusest saatis rahandusministeerium kommentaari, millest muu hulgas selgub, et menetlus algatati seepärast, et majandusministeerium kasutas väga erandlikku hankeliiki.

Kommenteerib Armin Lastovets, rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonna juhataja:

Rahandusministeerium algatas järelevalvemenetluse majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt Rohuküla-Heltermaa ja Kuivastu-Virtsu parvlaevaliinidele vedaja leidmiseks korraldatava väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetluse üle eesmärgiga kontrollida hankemenetluse liigi valiku õiguspärasust. Eile väljastati menetluse otsuse projekt.

Algatamine toimus, sest majandus- ja kommunikatsiooniministeerium asus kasutama riigihankeõiguse kõige erandlikumat hankemenetluse liiki.

Kuna erandliku menetluse puhul on osalejate arv piiratud, et saaks läbi viia läbirääkimisi, on oht läbipaistvusele ja avatud konkurentsile kõige suurem. Seetõttu on väljakuulutamiseta läbirääkimistega hankemenetluste korraldamine olnud riigihangete järelevalve teravdatud tähelepanu all juba viimased paar aastat.

Erandliku hankemenetluse rakendamiseks tuleb võrrelda esitatud pakkumust üksnes tehnilise kirjeldusega. Rahandusministeerium andis oma otsuse projektis hinnangu majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt kirjalikult esitatud põhjenduse alusel. Rahandusministeerium järelevalve teostajana ei saa ise hankija eest hakata täiendavaid põhjendusi esitama.

Menetluse algatamisest teavitati kohe  majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumit. Järelevalvemenetlust alustati 24. septembril 2014, viimased dokumendid esitas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium 9. oktoobril 2014.

Järelevalvemenetluse käigus tuvastati üksnes see, et majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi protokollis on küll välja toodud üksikud puudused Väinamere Liinid OÜ pakkumuses, kuid ei ole välja toodud asjaolusid, mida saaks käsitleda pakkumuse olemusliku mittevastavusena hankelepingu eseme tehnilisele kirjeldusele. Pakkuja kvalifikatsiooni ja pakkumuse vastavust hanketeates ja hankedokumentides esitatud tingimustele järelevalvemenetluse käigus ei kontrollitud.

Järelevalvemenetluse raames hankemenetluse peatamise võimalus rahandusministeeriumil puudub, seega oli majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil õigus hankemenetlusega jätkata kuni lepingu sõlmimiseni. Lepingu sõlmimise on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil ära keelanud riigihangete vaidlustuskomisjon, kuna kõnealuses hankes on esitatud vaidlustus ka vaidlustuskomisjonile.

Ekslik on täna Delfi Ärilehes ilmunud väide, et järelevalve otsuse projekt puudutab Väinamere Liinide kvalifitseerimist hankel osalemiseks. Hankele kvalifitseerimise küsimusega tegeleb vaidlustuskomisjon. Kvalifitseerimisel ja otseläbirääkimiste menetluse valiku põhjendatusel ei ole seost.

Rahandusministeerium on ärakuulamisõiguse tagamise raames edastanud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ning pakkujatele (OÜ Väinamere Liinid ning ühispakkujad TS Laevad OÜ ja OÜ TS Shipping) hankemenetluse kehtetuks tunnistamise otsuse projekti, eesmärgiga anda võimalus põhjenduste esitamiseks. Lõplik otsustus selgub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi täiendavate selgituste saamise järel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles