Ilma toetuseta langeb elektriautode müük nulli

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elektriauto laadimas.
Elektriauto laadimas. Foto: Ants Liigus / Pärnu Postimees

Ilma toetuseta läheb elektriautode müük nulli, sest ökonoomika läheb paigast - mingi hetk vajab auto aku vahetust ning ka auto müümine võib raske olla.

«Esialgu elektriautode toetuse lõppemine statistikat ei mõjuta,» ütles autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu tegevjuht Arno Sillat.

Kui tellitud ja toetusotsuse saanud elektriautode tarne lõppeb, langeb tõenäoliselt ka müük nulli. Kuu aega tagasi maksis näiteks Nissan Leaf kui enim ostetud elektriauto  toetusega 18 000 eurot ning nüüd 36 000. Inimesed ei kibele ostma, sest ökonoomika läheb paigast, selgitas Sillat.

«Tõenäoliselt müüakse mõned Teslad,» märkis ta, lisades, et see auto on bensiini- ja diiselautodega võrdväärses hinnaklassis ning toetus oli oluline just väiksemate autode puhul.

Mingi hetk annavad elektriauto akud otsad ning uued akud on kallid, mis viib ökonoomika paigast. See võib ühel päeval elektriautode kogust vähendada ning muudab probleemseks ka elektriautode edasimüügi.

Muude meetmetega ei ole jõutud sinna, et ahvatleda inimesi ostma -  tasuta parkimiskohtadest ning bussirajal sõitmise õigusest on vähe. Aitaks näiteks CO2-põhine automaks, mida ka AMTEL on soovitanud.

Euroopa Liidul on eesmärk, mille kohaselt peaks aastaks 2020 kümnendik energiast olema taastuvenergia. Kuna me kasutame hakkepuitu, on see eesmärk hästi täidetud, kuid transpordis on taastuvenergia osa vaid 0,1 – 0,2 protsenti. Riik on otsustanud elektriautode toetamise asemel liikuda edasi gaasiprojektiga ning biogaasile.

Sillat märkis, et kui just pidevalt pikki sõite pole, on elektriauto tegelikult tavaautole hea alternatiiv.  Turuletoomine polnud aga kõige õnnestunum.

«Sotsiaaltöötajatel on vaja sõita pikki vahemaid,» ütles ta esialgu ilmunud hävitavate artiklite kohta, et sihtgrupp sai valesti valitud.

Praegu on Eestis kasutuses 1200-1300 elektriautot, millest 500 said sotsiaaltöötajad ning 10-20 oli juba enne toetusi soetatud. Huvi toetuste vastu oli selge – kui toetusperioodi ajal tuli keskmiselt 20-30 avaldust päevas, siis enne lõppu aga 100. Septembris sai omaniku 50 elektriautot ja 23 hübriidi.

Kredex lõpetas elektruautode toetuse maksmise augusti alguses, mil raha otsa sai. Aastatel 2011-2014 maksis Kredex elektriautode toetusi 10,5 miljoni euro eest, keskmiselt 16 500 eurot auto kohta.

 
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles