GM valis riskilaenude tee

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
General Motorsi logo kompanii Detroidi peakorteri seinal.
General Motorsi logo kompanii Detroidi peakorteri seinal. Foto: Reuters / Scanpix

General Motors, kes ei saanud tagasi oma kontrolli alla laenuandjat Ally Financiali (endise nimega GMAC), ostis endale 3,5 miljardi dollari eest riskantsete autolaenude firma Americrediti. 

GMi väitel sooritati ost diilerite ja klientide tungival palvel ning ühtlasi pidavad sellise äri omamine tulema kasuks eelseisva lihtaktsiate esmase avaliku emissiooni puhul.

Lüke lõhnab rohkem impeeriumi ehitamise järele. GM ei oska eriti hästi põhjendada, miks nende klientidel konkurentide omadest vähem krediidivõimalusi peaks olema, samuti jääb arusaamatuks, mis mõttes see tehing neile parema haarde annaks.

Kui GM sooviks subsideeritud laenudega müüki elavdada, saaks ta seda ka praegu läbipaistvalt ja ametlikult teha. Ja tegelikult on Allyl just selliseks tegevuseks kuni 2013. aastani leping olemas.

Üheks õigustuseks toob GM oma väikese turuosa liisinguäris, mis on vaid 7 protsenti võrreldes konkurentide 21 protsendiga. See on aga kummaline põhjus osta Americredit, kes on liisinguäri lõpetanud. Ning kes tahaks liisida autosid riskiklientidele?

GM osutab sellele, et 4 protsenti uutest autodest müüakse nendele 40 protsendile ameeriklastest, kes riskantsesse kategooriasse kuluvad, ning plaanib finantseerida kuni 10 protsenti oma müügist Americrediti kaudu.

GM võib ju edendada müügitegevust mistahes ühiskonnakihis, kuid kasutada selleks firmasisest laenuandjat – see on ohtlikuvõitu. Veelgi enam, «vangistatud» laenuandjad on ka oma emaettevõtete krediidi riskireitingute vangid – mida aga ei ole pangad nagu Ally, kel on kasutada hoiused.

Seega ei ole Americrediti omandamine allpool investeerimiskraadi ukerdava GMi puhul just kõige mõsitlikum otsus. Lisaks sellele on väljakäidud 3,5 miljardit dollarit lõppude lõpuks maksumaksjate raha.

Loomulikult on maksumaksjatele kasulik, kui GM suudab börsile naastes ostjaid veenda, et on tänu vangistatud laenufirmale rohkem väärt. Automüüjad on muidugi tuntud selle poolest, et suudavad igasugu mõttetute vidinate eest kallist raha küsida.

Copyright The Financial Times Limited 2010. 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles