Kas töö peab olema fun ja elu lill? Ehk kuidas värvata hooajatöödele

Tööandjad peavad harjuma suurema paindlikkusega hooajatöötajate värbamisel.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Hooajatööde pakkujad peavad arvestama rohkem noorte vajadustega ning kasutama uusi värbamismeetodeid, kuna vanad CV-portaalid pole hooajatöötajate otsinguil efektiivsed, kirjutab lühiajalisi tööpakkumisi vahendava ettevõtte GoWorkaBiti kaasasutaja Kei Karlson.

Lugesin sel nädalal artiklit sellest, kuidas hooajatöödele inimeste värbamisel peab olema tavapärasest kiirem ja milline suur väljakutse see on. Olen ise olnud aastaid nende värbajate rollis, kelle ülesandeks on leida ettevõttesse kiiresti tööjõudu lühikeseks perioodiks ja tean väga hästi, kui raske see on.

Raske, sest tavapärased kanalid ja värbamismeetodid lihtsalt ei tööta enam. Lisa kuulutus CV Online ja CV Keskuse portaali, postitus sotsiaalmeediasse ning siis pole muud kui oodata. Ja oodata. Eks ikka laekub kandidaate, aga kas nad on ka tegelikult motiveeritud ja sobivad?

Mis oleks teine võimalus? Vastus: panna ennast nende inimeste kingadesse, keda enda juurde tööle ootate. Hooajatööde puhul on need ilmselt tudengid, kellel on vaheaeg, või inimesed, kes tööd muude tegemistega kombineerivad. Nad on liikuvad, aktiivsed, janunevad uute kogemuste järele. Töö ei ole nende jaoks kohustus, mis on elu loomulik osa ja kestab pensionini koormusega 40 tundi nädalas, nii nagu seadus ette näeb.

Tööl peab olema mõte. See mõte võib olla uus kogemus, enda proovile panemine, katsetamine, uute inimestega tutvumine või uute oskuste õppimine. Ei ole mõtet kiruda Y-generatsiooni, kes tahab, et töö oleks fun ja kes ei ole valmis pühenduma aastateks rutiinsetele ülesannetele. «Tooge nad ometi maa peale tagasi», soovis üks personalijuht Pare personalikonverentsil paar aastat tagasi. Aga asi on vastupidi: rutiinsed tööd peavad kohanduma hoopis noorte soovidega. Värbajad peavad kohanduma uute viisidega.

Ja see on võimalik. Kui töö jagada parajateks «ampsudeks», siis on võimalik kaasata oma ettevõttesse targad ja säravad noored tegema ka kõige lihtsamaid ja rutiinsemaid töid.

GoWorkaBit on näide lahendusest, mis ühendab inimesed, kes üle kõige hindavad paindlikkust ja vabadust valida, ettevõtetega, kes vajavad lisatööjõudu. Olgu see siis hooajaks või pidevalt «ampsude» kaupa.

See, et GoWorkaBitiga on liitunud rohkem kui kaks protsenti tööealisest elanikkonnast Eestis, näitab, et nõudlus paindlikkuse ja valikuvabaduse järele on suur. Ja see on kasvav trend – uus põlvkond tahab kõike lihtsalt ja kiiresti.

Lihtne ja kiire peab olema ka töö pakkumine. E-mailide vahetamiseks, eelvalikuks ega intervjuudeks ei ole vajadust, kui pakkumisel on lihtne hooajaline tööots ja huvilisteks näiteks ehituse magistriõppe tudeng või keskastme juht, kes tahab teha vahelduseks hoopis teistsugust tööd.

Mida siin valideerida, pikalt vestelda või kontrollida? Pika keerulise värbamisprotsessi peale kaovad töösoovijad loomulikult ära, sest keegi ei pea mõistlikuks tulla struktureeritud intervjuule, et pakkida laos paar päeva kaupa või aidata kontoris dokumente sorteerida. See ei ole pelgalt minu arvamus, vaid seda on meile öelnud 17 000 inimest. Nagu on nad öelnud ka seda, et CV Online ja CV Keskus ei ole kindlasti kohad, kust nad paindlikku osaajalist tööd otsivad. See seletab, miks need kanalid hooajaliste pakkumiste puhul enamasti ei tööta.

Aga paneks end siis korraks noorte kingadesse? Püüaks aru saada, miks neile on nii oluline vaba aeg sõprade ja hobide jaoks. Miks nad tahavad, et töö annaks neile rohkem kui lihtsalt raha? Miks nad tahavad elust ja tööst pidevalt rõõmu tunda ja miks vabadus ise valida on neile kõige olulisem? Ei ole ju väga kummalised soovid?

Tagasi üles