Peep Sooman: kõiges on süüdi teised

Peep Sooman
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pindi Kinnisvara juhataja Peep Sooman.
Pindi Kinnisvara juhataja Peep Sooman. Foto: Liis Treimann

Mõni müügimees on palju edukam kui teine. Kõik tahavad teada, miks see nii on. Aga tõde paljudele ei meeldi, sest nad pole lihtsalt päriselt müügimehed, kirjutab Pindi Kinnisvara juhatuse liige Peep Sooman.

Eestis löövad laineid ekkelainsalulikud-peepvainulikud müügitehnikad, mis lihtsustatult pole midagi muud kui tähtaegade ning lubaduste andmise ja küsimise kogumid tehingu sujuvaks lõpuleviimiseks. Oled sa autoärikas, kinnisvarahangeldaja või pensionisammaste müüja, ikka on loogika sama – ära lase klienti käest, luba homme tagasi helistada ja tee seda; luba saata aruanne ja tee seda. Ning muidugi luba otsida lahendusi. Ja teegi seda. Ära heitu, kui klient vahepeal ära ütleb.

See on natuke üldistav, aga nii veider, kui see ka paljudele ei tundu, kõik algab ikkagi iseendast. No ei ole nii, et sinu kehvade müügitulemuste taga on nõrk turundus, ettevõtte kehvake juht või nõmedad kolleegid. Vaata peeglisse – tegelik vastus sinu edule või ebaedule vaatab sulle sealt täies mõõdus vastu.

Müügimehe edukus sõltub tema aktiivsusest ning võimest säilitada kontakt ja sisemine rahu ka siis, kui asjad mingil põhjusel nurjuvad. Enda hooletust kolleegi süüks ajada on lihtsalt inetu.

Olen lugenud kümneid müügiteemalisi raamatuid – üks igavam kui teine. Õnneks on tänapäeval abiks internet ning sealt leiab müügimeeste väga huvitavaid «piibleid», küll pingereas, küll kümne käsuna vormistatult. Mina ei hakka kedagi õpetama, kuidas on äri õige või väär teha, küll aga esitan oma lemmiknimekirja, mis juhuse tahtel ongi kümnepunktiline.

1)    Enesekindlus. Kui sa endasse ei usu, otsi teine töö.

2)    Suhestumine kliendiga. Üle 80 protsendi inimestest teeb tehingu seepärast, et müügimees on meeldiv. Kui sul pole kliendiga suhet, jääd kliendist kergelt ilma.

3)    Suhtumine. Kas ilm on halb, jalg valutab, öösel said vähe magada? Mõtle ümber. Kõik on hästi! Klient tunnetab seda.

4)    Tee asjad õiges järjekorras. Müük on nagu koogi küpsetamine, kirss käib tordi peale, mitte tainasse.

5)    Ole valmistunud nii vaimselt kui kehaliselt. Kas kujutaksid ette end operatsioonilaual, kui kirurg on kaotanud skalpelli või kurdab peapöörituse üle?

6)    Paindlikkus – käitu olukorra kohaselt. Kui sa teed kogu aeg kõike ühtemoodi ja ootad ikka erinevat tulemust, võib see olla märk vaimu nõtrusest.

7)    Ajajuhtimine. Sul on päevas ainult loetud tunnid. Lollustega las tegelevad teised. Hea müügimees keskendub müügile.

8)    Kuula-kuula-kuula! Pole mõtet eeldada, et sa tead kliendi soove temast paremini. Lihtsaim moodus soovide teadvustamiseks on küsimine ja kuulamine.

9)    Hoia asjad kontrolli all. Mitte keegi ei juhi sinu ümber olevaid asju, kui sa seda ise ei tee. See on sinu elu – kui midagi soovid, mine ja tee see ära!

Need olid esimesed üheksa «käsku», mis on küllalt sarnased pea igas müügiõpikus. Selle nimekirja teeb aga unikaalsemaks ja minu lemmikuks viimane punkt, ilma milleta ma ei kujuta oma igapäevatööd kuidagi ette.

10)    Naudi ja lõbutse (Enjoy and have fun)! Mida rohkem sa suhtud tööd tehes protsessi mängeldes, seda rohkem raha teenid. Tippmüügimehed armastavad oma tööd. Nad ei tee tööd seetõttu, et neile meeldib palju raha teenida, vaid naudivad seda kui meeldivat ja lõbusat tegevust. Suur teenistus on lihtsalt iseäranis mõnus kõrvaltoime.

Ongi kõik. Tegelikult väga lihtne – kui see nimekiri tundub ebaloogilise ja mõttetu lalinana, siis oleks aeg vist uus amet õppida. Sest müügimehena ei saa sa ilmselt kunagi edukaks. Kes meist ei tahaks aga olla oma ala tipus?

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles