Valitsus algatas vedelkütuse seaduse muutmise

Liina Valdre
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vedelkütusemahutid Kärknas.
Vedelkütusemahutid Kärknas. Foto: Lauri Kulpsoo

Valitsus algatas tänasel istungil vedelkütuse seaduse ja välisõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu, mille peamine eesmärk on harmoneerida Euroopa Parlamendi ja nõukogu taastuvenergia direktiiv.

Eelnõu näeb ette meetmed transpordis kasutatavas kütuses biokütuse osakaalu suurendamiseks, vahendas valitsuse kommunikatsioonibüroo.

Vastavalt taastuvenergia direktiivis sätestatule peab Eestis aastal 2020 transpordis kasutatavates kütustes taastuvenergia osakaal moodustama 10 protsenti.

Eelnõu näeb ette kohustused vedelkütuse turu osalistele ja korra, kuidas toimub kohustuste täitmise seire. Põhiosas rakenduvad uued nõuded vedelkütuse tarnijatele ehk isikutele, kellel on majandustegevuse registris märge kütuse tarbimisse lubamiseks või kütuse maksuladustamise lõpetamiseks.

Taastuvate energiaallikate osakaalu suurendamine vedelkütuste turul toimub samm-sammult. Aastal 2016 on nõutav taastuvenergia osakaal 5 protsenti, aastal 2017 ja 2018 – 7 protsenti, aastal 2019 – 9 protsenti ning aastal 2020 10 protsenti.

Seaduses nõutud kohustuste saavutamisele aitab riik kaasa täiendavate meetmetega rohegaasi (biometaani) kasutuselevõtu arendamiseks, mille rahastamine on kavandatud Euroopa Liidu tõukefondidest ja Euroopa Liidu heitkogustega kauplemise süsteemi enampakkumistuludest.

Teiseks eelnõu eesmärgiks on parandada võimalusi efektiivseks riiklikuks järelevalveks vedelkütuste turul. Eelnõuga sätestatakse laoarvestuse pidamise kohustus kütuse hoiuteenuse tegevusloaga isikutele.

Biokütuse tarbimisse lubamise kohustuse panemine tarnijale võib mõjutada kütuse hinda. Otsene sõltuvus biokütuse ja naftast toodetud kütuse vahel siiski puudub. Lisaks võib biokütuse kohustuse täitmine tähendada täiendavaid kulutusi tankimiskohtadele ja ka tarneahelate kohandamisele.

Eelnõu jõustub mitmeetapiliselt. Üldises korras jõustuvad maksu- ja tolliameti pädevust ja õiguseid puudutavad sätted. Kõige olulisemad muudatused – biokütuse tarbimisse lubamisega seotud sätted – jõustuvad 1. jaanuaril 2016. aaastal.

Eelnõu oli valitsuse 24. aprilli 2014. a istungil, kus otsustati otsust mitte vastu võtta ja arutada eelnõu uuesti valitsuse istungil.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles