Rootsi kuningapere värskendab ärivaimu

Kroonprintsess Victoria ja Daniel Westling

FOTO: SCANPIX

Enne Rootsi kroonprintsess Victoria tänast pulmapidu oli paljudel hambus neiu lihtkodanikust peigmees ja endine isiklik treener Daniel Westling, nüüd on kõne all pulmade seotus äriga.

Enamik aga ei teagi, et mees on ise selle väikese Stockholmi fitnessklubide keti asutaja ja omanik, kus romanss alguse sai.

Tegevjuhi kohalt peab Westling küll taanduma, kuid igatahes annab ta äritaust lootust, et Rootsi kuningliku perekonna ärivaist on alates homsest veelgi teravam kui varem.

Kuningriigi ärieliidil on igatahes täna kõik rauad tules. Tseremoonial viibivad suurtöösturid Wallenbergid, sündmuse tähistamiseks püsti pandud kahenädalast «Stockholmi armastusfestivali» aitavad aga korraldada Ikea ja Ericsson.

Telia Sonera on end uhkusega kuningliku pulma «ametlikuks armuoperaatriks» tituleerinud. On ju tegemist esimese sedalaadi pidustusega Euroopas alates aastast 2008, mis tänavusel Rootsi meediamaastikul isegi jalgpalli MMi varju jätab.

Nii mõnigi Euroopa monarh peaks sellist avalikku kummardust ärimaailma ees ehk vulgaarseks. Kuid Rootsis on kohalike ettevõtete reklaamimine juba pikemat aega aktsepteeritud kui kuningakoja keskne roll. Sunnivad ju rootslaslikud egalitaarsed instinktid monarhiat alatihti oma ektsistentsi õigustama.

«Nad näevad oma rolli Rootsi reklaamimises ja tutvustamises. Siia hulka käib ka äri,» ütles endine kuninglik pressiesindaja Juan Navas.

Briti monarhia ametlik äriesindaja on prints Andrew, kes asub troonijärjekorras neljandal positsioonil. Rootsis peab seda ametit aga terve pere.

Kuningas Carl XVI Gustaf käis maikuus koos Rootsi firmadega ära Šanghai Expol ja kohtus muuhulgas ka Hiina presidendi Hu Jintao endaga. Mõned nädalad varem väisas monarh aga Saabi sõjalennuki Gripeni müügimehe rollis Brasiiliat – et võidelda tellimuse nimel prantslaste Dassault’ lennuki vastu.

Firmade fänni rolli pole ära põlanud ka Victoria, külastades hiljutise Volvo ookeaniregati kolme peatuspaika. Purjeregatti sponsoreerivad Volvo ja Ericsson.

Rootsi jalgrattatootja Grimaldi Industri itaallasest asutaja Salvatore Grimaldi on olnud kuninga kaaslaseks kaubandusmissioonidel ning väidab, et tekitab oma kohalviibimisega rohkem elevust kui Carl XVI Gustaf ise – eriti riikides, kel omal kuningat pole.

«Äris on peamine võti luua suhteid ja avada uksi. Ning siin on kuninglikust perekonnast palju kasu,» ütles ta.

Victoria ja Daniel saavad mõlemad pulmakingiks Grimaldi jalgrattad ning härra Salvatore loodab sellega kindlustada oma «Euroopa jalgrattamonarhia tagasihoidlikku imagot».
Pompöössusest täna Rootsis aga puudust ei tule. Pidu peetakse 20 miljoni Rootsi krooni ehk 2,6 miljoni dollari eest.

Majanduslangusest taastuvas Rootsis on see kopsakas summa monarhia vajalikkuse teemadel nii mõnegi vaidluse tekitanud. Kolme krooni maa riigirahandus on küll Euroopa esirinnas, kuid töötusmäär on kerkinud seal üle 9 protsendi.

Hiljutiste küsitluste valguses tahaksid veidi enam kui pooled rootslased kuningat ikka edasi pidada. Kuid neid on vähem, kui 2003. aasta tugevad kaks kolmandikku. Facebookis tegutseb aga agaralt grupp, kes kutsub kõiki üles Victoria laulatuse kinnimaksmisest keelduma. Eilse seisuga oli liikmeid ligi 60 000.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles
Back