Palo: Eestis pole auto- ega teemaksu veel vaja

Majandus- ja taristuminister Urve Palo

FOTO: Tairo Lutter

Majandus- ja taristuminister Urve Palo sõnul pole praegu Eestis teede hooldamiseks lisaraha vaja ning auto- ja teemaksu efektiivsusesse ta Eestis ei usu.

Kas teid ja/või autosid tuleks maksustada, et teid paremas korras hoida?

Praegu rahastatakse teid peamiselt kas Euroopa Liidu rahast või kütuseaktsiisist laekuvatest summadest. Arvan, et see peakski nii jätkuma. Küsimus on, kas meil on vaja lisaraha.

Mina isiklikult ei poolda auto­maksu kehtestamist. Just sellist aasta- või kuupõhist maksu, mida makstakse iga auto pealt. Ma arvan, et Eestis, kus meil on hajaasustus, ei ole auto luksusvahend, vaid hädatarvilik, et elu- või töökohta liikuda.

Võib-olla saaks raha juurde uute autode registreerimismaksuga, mis toimiks samal põhimõttel nagu praegu käibemaks, et inimene maksaks uut autot ostes protsendi-kaks lisaks ka registreerimismaksu, mis läheks teedeehitusse. Selge on see, et sellise väikese maksu kehtestamine otseselt kellegi rahakoti pihta ei käi.

Mulle tundub, et praegu peaksime hakkama saama kütuseaktsiisist laekuvate summadega, sest meie põhimaanteedele toeks tulevad Euroopa toetused on niivõrd suured, et patt oleks maksumaksja käest lisa küsida. Need jäävad ka uuel rahastamisperioodil, vähemalt 2020. aastani on need täiesti olemas. Kui näeme, et kütuseaktsiisist ei jätku teede korras hoidmiseks, siis on see diskussioon, mis tuleb valijatel läbi käia tulevikus.

Kas teemaks läheb samasse kategooriasse?

Ma ei ole kindel, et Eestis, kus meil on lisaks põhimaanteedele tugi- ja kõrvalmaanteed ju olemas, suurtel magistraalidel teemaks toimiks. Väga paljud inimesed hakkaksid eelistama põhimaanteele lihtsalt kõrval­maanteid. See tõstaks kõrvalmaanteede liikluskoormust, need läheksid kiiremini korrast ära ja liiklusohutus kannataks.

Teine asi on see, et ka meie põhimaanteedel on liikluskoormus muu maailmaga võrreldes väike, sest meil on lihtsalt inimesi vähe. Teemaks ei saa suur olla. Ei tea, kas selle korjamine annaks selle liikluskoormuse juures tulemust.

Tagasi üles