Facebooki sisuturundus: «fänne on s***ks, aga müüki ei ole»

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aigi Lehtla
Aigi Lehtla Foto: Goal Marketing

Selleks, et Facebooki fännilehel tehtud klikid ja laigid ka reaalselt tulu tooma hakkaksid, on vaja investeerida aega sisu strateegia paika panemisse, sihtrühmale huvitava ja kasuliku sisu leidmisesse või loomisesse ning järjepidevusse, kirjutab arvamusartiklis Goal Marketingi copywriter Aigi Lehtla.

Sõprade ja klientidega kohtudes ning oma tööst rääkides tõstatub ikka ja jälle küsimus, et kas tõesti need kampaaniatega soetatud «kohustuslikud» like ja jaga hääled tulevikus ka reaalset kasu toovad? On küll uhke vaadata kuidas fänniarv peale mõnda rohkem või vähem suurejoonelist nänni-kampaaniat hüppeliselt kasvab, kuid kas tegemist on üksnes reklaamagentuuri uinutava loitsu ning enda mahavisatud aja- ja raharessursiga või saab siiski fännibaasi ja müüginumbrite vahele võrdusmärgi tõmmata?

Populaarsete brändide fännilehti külastades hakkab silma kurb tõsiasi, et kampaaniate väliselt seal erilist liiklemist ei toimu. Ja põhjuse tuvastamiseks ei pea olema eriline ekspert – lehtedel lihtsalt pole ka sellist sisu, mis sinna igapäevaselt, –nädalaselt või kasvõi –kuiselt tõmbaks. Mis seal siis imestada kui nii brändi omanikud kui ka tarbijad on kõhklevad ja/või ükskõiksed Facebooki lehtede suhtes kui neil lihtsalt puudub positiivne (loe: kasulik) kogemus. Selleks aga, et brändilehe postitused fänni seinale jõuaksid, peab brändilehel toimuma aktiivne tegevus (loe: comment, share, like).

Nii juhtubki, et kui külastaja on (enamasti) emotsionaalse hetke ajendil või võidu ihas hakanud mõne brändi fänniks, unustab ta selle niipea kui lehelt lahkub või kampaania läbi saab.

Mida saab paremini teha?

Facebooki leht ei ole koht, kus teostada otsemüüki (va nišši ettevõtjad kellel on oma väljakujunenud ostjaskond). Facebooki lehte tuleks suhtuda kui (potentsiaalsele) kliendile virtuaalse sõbra loomisesse. See on sõber, kes on laia silmaringiga, kuid samal ajal mingi konkreetse ala ekspert, kellega võib konsulteerida ja keda võib usaldada, mitte juhututtav, kes sinuga omakasu eesmärgil igapäevaselt kontakti otsib ja erisugust spämmi saadab. Ja nii nagu «päris» sõpradegi puhul on õige doseerimine ülioluline.

Facebooki leht annab ideaalse võimaluse brändi nö inimlikustamiseks, mis on omakorda oluline usaldussuhte (loe: sõbrasuhte) loomiseks. Vastavalt sellele, millised on brändi väärtushinnangud, huvid ja iseloom tuleks ülesehitada ka Facebooki lehe postituste strateegia, sisu, toon ja intervall. Näiteks, kui tegemist on kalja brändiga, võib eeldada meelelahutuslikke postitusi, mis kutsuvad üles näiteks sõprade ja pere seltsis mõnusalt aega veetma. Lisaks mõned iseloomulikud lavastatud naljapildid või –videod. Eristumiseks tuleks mõelda, mis muudab selle brändi (loe: isiksuse) teistest omasugustest erinevaks ehk millist sihtrühma (loe: sõpruskonda) ligi tõmmata tahetakse. Kalja puhul võib selleks olla näiteks isegi pisut ebaterve huvi saunade või miks mitte ekstreemspordi vastu – tuim üldlevinud info jagamine ja muidu seletamine jätab ka fännid brändi vastu tuimaks.

Facebooki fännilehe puhul tuleks ennekõike läbi mõelda, mis oleks see kasulik, intrigeeriv ja/või hariv informatsioon, mis sihtrühma brändi lehele ikka ja jälle tagasi tooks. Ilmselgelt ei ole selleks kulutulena levivate naljapiltide ja –videote jagamine, mis vastupidiselt võivad mõjuda hoopis spämmina. Samuti, just nagu sõber, kes räägib hommikust õhtuni vaid oma tööst, muutub ka üksnes oma tooteid-teenuseid propageeriv brändi leht tüütuks ja igavaks. Seega tuleks mõelda, millistel teema(de)l bränd veel entusiastlikult ja professionaalsel tasemel võiks kaasa rääkida/nõu anda: mis on see, mis brändi sihtrühmale veel huvi võiks pakkuda? Kuid kindlasti ei tohiks näiteks mootoriõlisid tootev bränd hakata oma lehel lahkama naistepesu moodi või vastupidi, väljaarvatud juhul kui märkimisväärne osa sihtrühmast on näiteks illegaalse kiirendusvõistlusega tegelevad naismodellid.

Pole just palju sõpru, kellega ka aastate pärast kohtudes on tunne justkui vahepeal oleks aeg seisma jäänud. Enamasti püsivad suhted ikka tänu järjepidevusele, kus vastastikku panustatakse oma aega, teadmisi ja tähelepanu (nn teenetepank). Kampaaniate ajal kogutud laike võib võrrelda konverentsi lõunapauside ajal vahetatud visiitkaartidega. Oluline on see, mis järgneb hiljem ning vaid aeg näitab kui kompetentsed osapooled tegelikult on ning kas ka väärtushinnangud toetavad sujuvat koostööd.

Seega selleks, et sinu Facebooki fännilehel tehtud klikid ja laigid ka reaalselt tulu tooma hakkaksid, on vaja investeerida aega (ja mis seal salata, ka raha) sisu strateegia paika panemisse (loe: isiksuse loomisesse), sihtrühmale huvitava ja kasuliku sisu leidmisesse või loomisesse ning järjepidevusse.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles