Hartwall: nüüd Eestisse vasturünnakule

Mari Kamps
, välisuudiste toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hartwalli kaubamärkide hulka kuluib ka Lapin Kulta õlu.
Hartwalli kaubamärkide hulka kuluib ka Lapin Kulta õlu. Foto: www.hartwall.fi

Karastusjooke ja õlut tootev Soome Hartwall ähvardab koondada kuni 140 töötajat, äritegevuse elavdamiseks plaanib ettevõte senisest aktiivsemalt siseneda Eesti turule, kirjutab tänane Helsingin Sanomat.

Üldse töötab firmas praegu 830 inimest. Firmal on tehas Lahtis, allikavee pudelitesse villimise tehas Karijoel ja peakontor Helsingis. Hartwalli kaubamärkide seas on Jaffa, Novelle, Lapin Kulta, Karjala ja Heineken.

Koondamisuudis ehmatas Hartwalli töölisi, tunnistas peausaldusmees Pasi Nissilä. Ta lisas, et pärast omanike vahetust mullu sügisel võiski mingeid taolisi muutusi oodata.

Hollandi Heineken müüs Hartwalli Taani kontsernile Royal Unibrew. Ligi 9-protsendiline osalus läks tagasi Hartwall Capitalile ehk Hartwalli suguvõsale, kes oli firma pikaajaline omanik.

Alkohoolsete jookide sissevedu Eestist on üks põhjus, miks ettevõtte on sattunud keerulisse olukorda. Oma osa on ka maksutõusul. Tarbimise vähenemise taga on aga kehv majanduslik olukord.

«Mõned räägivad, et see, kes Eestist alkoholi ei osta, on hull. Sealsed hinnad võivad moodustada kolmandiku Soome omadest.» rääkis avalike suhete juht Pekka Lindroos.

«See on tõsine hoop kogu valdkonnale. Meid õnnistati juba karastusjookidemaksu ja alkoholiaktsiisi tõstmisega. See, kuidas konkurentsis hakkama saada, on suuresti hindade küsimus,» rääkis õlle- ja karastusjookide tootjate huve kaitsva liidu tegevjuht Elina Ussa.

Hartwall plaanib minna vasturünnakule ehk panustada eksporti. «Püüame suurendada oluliselt eksporti Baltimaadesse, Peterburi piirkonda, Rootsi ja Läänemerel sõitvatele laevadele,» rääkis Lindroos.

Juba nüüd viib ettevõte näiteks Lapin Kulta õlut ja muid tooteid maksuvabalt Eestisse, kust soomlased tassivad selle kodumaale tagasi.

Lindroos selgitab, et Eestis moodustab alkoholiaktsiis viiendiku Soome tasemest ja seega on loomulik, et Eesti poodides on joogid odavamad. Eksporditavad kogused on seni olnud nii tühised, et neil pole ettevõtte majandustulemustele positiivset mõju olnud.

«Eestist Soome toodud alkoholist on praegu vähem kui pool valmistatud Soomes, varem oli Soome toodete osakaal ligi 95 protsenti,» rääkis Lindroos.

Hartwallil pole Eestis oma firmat, nagu seda on Olvil ja Taani Carlsbergil, millele kuulub Sinebrychoff.

Õlle- ja karastusjookide tootjate huve kaitsva liidu (Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry) andmetel toodetakse Soomes ligi 400 miljonit liitrit jooke aastas. Hartwalli turuosa on ligi kolmandik, enam kui 40 protsendiga on turu liidriks Sinebrychoff. Olvi osakaal jääb hinnanguliselt paarikümne protsendi juurde. Täpseid numbreid selles valdkonnas pole.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles