Anti Orav: kaubandus võiks rohkem tootjaga arvestada

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Anti Orav Felixi vastavatud kaupluses.
Anti Orav Felixi vastavatud kaupluses. Foto: Priit Simson

Põltsamaa Felixi juhi Anti Orava sõnul võiks kaubaketid kohelda tootjaid võrdse partnerina, jagades nendega teavet, mida valdavad, mitte aga dikteerida neile tingimusi.


Orava sõnul on kaubandusketid tootjaga võrreldes tugevamal positsioonil juba seepärast, et on kordi suuremad, sest nende käive ulatub kümnetesse miljarditesse, samal ajal kui väiksematel ettevõtjatel on see ehk vaid kümneid miljoneid.

Liberaalse turumajanduse olukorras ei saa tootja nõuda, et kaubanduskett tema tooted müüki võtaks, küll aga võiks see teha tarnijatega paremat koostööd. «Täna ma seda koostööd ei näe – kaubandus mängib kinniste kaartidega. Käib vastandumine ja konkureerimine,» rääkis Orav.

Tarnekindlus jääb tema sõnul tootja kanda ja kaubandus ei aita kaasa selle tagamisele. Näiteks nõuab üks kaubakett 95 protsendi suurust tarnekindlust, kuid annab tellimuse 24 tundi ette. Selle ajaga pole reeglina võimalik toodet valmistada, mis tähendab, et see peab laos varuks olema. «Tootja peab ise välja mõtlema, mida kaubandus temalt tahta võib ja millistes kogustes ning mis plaanid tal üldse ühe või kaubaga on.»

Samas suhtleb just kaupmees tarbijaga ja saab oma otsustega müüki mõjutada. Palju oleneb näiteks sellest, kuhu ja kui suurelt üks või teine toode välja pannakse ja mis hinnaga seda müüakse. «Kui kaubandusketi juht teatab, et tema ei tea, siis tuleb ta välja vahetada, sest on vale inimene sellel kohal. Samuti siis, kui ta teeb ebapädeva otsuse,» lausus Orav.

Ta lisas, et tootjale piisaks, kui saaks kaubandusest mingisugusedki prognoosid ja otsused kaubavaliku kohta nädala peale ette. «Nad valdavad tohutul hulgal teavet kaupade liikumise kohta, aga nad ei jaga seda meiega.» Nii oleks võimalik suurendada tarnekindlust ja vähendada kulusid tarneahelas. «Praegu on meie käsutuses müükide ennustamisel vaid kristallkuul,» nentis ta. Nõnda suurendavad tootjad trahvide kartuses laoseise ja hoiavad raha kauba all pikalt kinni, see aga tõstab hinda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles