Advokaadid haistavad Toyota kohtuasjas head äri

Portfell

FOTO: AP / Scanpix

Täna koguneb Santa Ana kohtusaali Californias terve trobikond advokaate, kes kõik loodavad, et ringkonnakonnakohtunik neile Toyota vastu algatatud massiivse kollektiivhagi meeskonnas tööd annab.

Jaapani autofirma seisab silmitsi 327 üleriigilise ja osariigipõhise kohtukaebusega, mis põhinevad aprilli lõpus kohtule esitatud raportil. Hagid, mille koguväärtus ulatub miljarditesse dollaritesse, on esitatud surmajuhtumite, vigastuste ja majanduskahju kohta, mille on väidetavalt põhjustanud Toyotade soovimatud ja kontrollimatud kiirendused.

Hagejate hulgas on nii üksikisikuid, rendiautofirmasid, automüüjaid kui kindlustusettevõtteid.

Toyota kutsus tänavu defektsete gaasipedaalide ja paigast nihkuvate põrandamattide tõttu tagasi miljoneid sõidukeid ning palus diileritel peatada enam kui nädalaks ajaks kaheksa populaarse mudeli müük, et gaasimehhanismi peenikesed terasvardad paigaldada.

Aprillis võttis föderaalkohtunike komisjon vastu otsuse, et kõik «gaasipedaalihagid» tuleb koondada ühte ringkonnakohtusse – kuna sisuliselt tulevad arutusele analoogilised asjaolud.

«Tsentraliseeritud lähenemine välistab uurimiste dubleerimise ja eeluurimiste vasturääkivused… Samuti on sellisel viisil võimalik kokku hoida nii kohtute kui klientide ressursse,» järeldas komisjon.

Hagejate advokaatide panused on kõrged ja mängus on suured summad. Kollektiivsete hagide puhul on tavaks, et kohus eraldab istungit juhtivatele advokaatidele teatud protsendi igast väljamõistetud kahjutasust ja hüvitisest. Lüüasaamise korral jäävad nad aga tühjade kätega.

«Advokaatidel tuleb sellesse kohtuasja väga väga kõvasti investeerida,» ütles ühe Philadelphia advokaadibüroo partner Steve Sheller, kes ise kaks advokaati istungile läkitab. Tema sõnutsi on Toyota juhtum «ülimalt keerukas».

Kuna aga ka tasud tõotavad olla hiiglaslikud, võitlevad advokaadid selle tööotsa nimel vägagi agressiivselt. Georgia advokaat Jim Carter, kes on ühendanud Toyota klientide õiguste kaitseks oma jõud juristidega 13 teisest osariigist, ütles, et andekatest advokaatidest Ameerikas puudu pole: «Me ei tea, kelle kasuks kohtunik lõpuks otsustab.»

Carter, kes on ise kaasuses osalemise nimel kõva lobitööd teinud, loodab kahe nädala jooksul otsuse kätte saada.

Toyota on hoolikalt hoidunud igasuguse õigusliku vastutuse tunnistamisest tagasikutsumistega lõppenud defektide asjus. Firma maksis küll USA valitsusele rekordilise 16,4 miljoni dollari suuruse trahvi selle eest, et nad isepäiste gaasipedaalide probleemist õigeaegselt ei teatanud, kuid selgitas sinna juurde, et summa käidi välja vaid selleks, et «vältida pikki vaidlusi ja võimalikku kohtuprotsessi».

Trahviga leppides eitas Toyota, et nad USA ohutusreegleid ja seadusi kuidagi rikkunud oleks.
«Me tunnistasime, et oleksime võinud asjakohast informatsiooni oma rahvusvaheliste divisjonidega ja ka ettevõtteväliselt paremini levitada,» ütles Toyota. «Kuid me ei üritanud seda defekti varjata, et hoiduda tegelemast meie sõidukite ohutusprobleemiga.»

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Tagasi üles