Omamärgitoodete osakaal võib lähiaastatel suureneda

Hetlin Villak-Niinepuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Protsendimärgiga uue soodustootemargiga tooted, mis Rimi ja Säästumarketi lettidele jõuavad.
Protsendimärgiga uue soodustootemargiga tooted, mis Rimi ja Säästumarketi lettidele jõuavad. Foto: Rimi

Rimi Eesti Food AS turundus- ja kommunikatsioonijuht Evelin Mägioja sõnul on omamärgitooted kaupluse jaoks võimalus eristuda ja pakkuda spetsiaalselt poe jaoks koostatud kaubavalikut.

«Paljuski peetakse kaupluseketi märgitooteid vaid hinnaga konkureerivateks, kuid tegelikult vaadates mujal maailmas ja juba ka meil toimuvat, siis püütakse tänapäeval eristuda omamärgitoodetega ka muudes müügiargumentides kui hinnas,» ütles Mägioja.

Üldjuhul ollaksegi harjunud, et nii toote tootmise, kaubamärgi arendamise ja sealhulgas müügipakendi kujundamisega ning ka peamiselt turundusviiside elluviimisega tegeleb tootja.

Traditsiooniliselt osaleb kaupmees küll osaliselt toote turunduse poole pealt toote jõudmises tarbijani, kuid ahelasse olulisel määral täiendavalt ei sekku.

«Sisuliselt tähendab see kaupmehe jaoks, et tal on võimalik oma kaupluse tootevalikusse kaasata tooted, mis on pakkumises tootjate poole pealt ja selliste hindadega, nagu pakutakse,» selgitas Mägioja.

Töötades välja aga omamärgitooted, juhtub tegelikult see, et kaupmees mitte lihtsalt ei vali selliseid tooteid oma valikusse, nagu pakutakse, vaid tegelikult ta tellib endale soovitud tooted, mis vastavad täpselt tema soovidele nii hinna kui ka toote füüsiliste omaduste poolest.

Kaupmees annab neile toodetele oma kaubamärgi ja tegeleb täielikult ise ka toodete turustamise ning turundamisega.

«Teisisõnu, protsessid, mis jäävad toote tootmise ja jaekaupmehelt lõpptarbijale müümise vahele liiguvad omamärgitoodete puhul tootja käest kaupmehe kätte,» selgitas Mägioja.

Üks esimesi riike, kus omamärgitooteid arendama hakati, oli Inglismaa, kus on private label kauba osakaal praegu kuskil 50 protsendi kandis.

«Kuigi jah selgem näide esimestest private label toodetest on Prantsusmaalt ja juba 19. sajandi lõpust, kui Casino kaubanduskett lõi omanimelise tootesarja,» lausus Mägioja ja lisas, et omamärgitoodete arendus sai hoo sisse Euroopas 70ndatel aastatel.

Kindlasti ei ole siinkohal Mägioja hinnangul mõeldav, et Eesti teeb paari aastaga hüppe sinna, kuhu on Inglismaal liigutud aastakümnetega, küll aga võib eeldada omamärgitoodete osakaalude suurenemist lähiaastatel.

Omamärgitoodete turule toomisel on oluline leida tasakaal sortimendist

«Rimi jaoks on oluline pakkuda kliendile valikut, sealjuures püüame anda endast maksimumi kombineerides osavalt bränditooteid ja omamärgitooteid,» tõdes Mägioja.

Rimi enda kaubamärgi all müüdavad tooted ei ole sealjuures tema kinnitusel mõeldud võistlema kõige odavamas hinnaklassis, vaid eristuvad konkureerivatest toodetest ka oma maitseomadustelt.

«Seal juures jälgime muidugi, et säiliks siiski ka hinnaeelis, kuid seda siis võrreldavate toodetega.»

Mägioja sõnul ostetakse private label tooteid päris meelsasti ja Rimi kaubamärgi all müüdavatest toodetest on neil populaarsemad tualettpaber, soolapulgad juustuga, suhkur, apelsini mahl ja röstitud kohvioad.

Lisaks Rimi tootesarjale müüb kett veel ka spetsiaalselt Rimi ja Säästumarketi jaoks toodetavaid erinevaid kaubamärke Alpenrose, Old Farmer, Gardner, Fruitland jne.

Nende toodete puhul on Mägioja kinnitusel hinnal suurem rõhk. «Kuid ka siin võib leida riiulilt odavamaid tooteid, kus on tehtud suuremaid mööndusi toodete muude omaduste osas.»

Kolmas tüüp spetsiaalselt Rimi jaoks valmistatavaid tooteid jõuab Säästumarketite ja Rimi lettidele protsendi-märgiga kaubamärgi alt ja nende toodete puhul on Mägioja sõnul tõesti püütud teha kõik, et pakkuda soodsaimat hinda, alustades toodete väga minimalistlikutest pakenditest.

Rimi kauplustest leiab ka Rimi omanikfirma ICA private label tootesarja «I Love Eco», mis ühendab endas erinevaid mahetooteid. «Arusaadavalt pole siin argumendiks kaugeltki mitte hind, vaid toodete ökoloogiliselt puhas päritolu.»

Kokku on erinevaid tooteid, mida spetsiaalselt Rimi jaoks toodetakse ligi tuhat. Neist Rimi kaubamärgi all müüdakse ca 350 toodet.

Kuigi private label toodete jaoks tehakse eraldi ka oma turunduskontseptsioon, on sealsed turundustegevused ilmselt oluliselt väiksemad kui bränditoodete puhul.

«Tutvustame private label tooteid tootetutvustustena oma kodulehel, Rimi ajakirjas «Toit&trend» ja koos teiste pakkumistega otsepostituslehes. Kaupluses teeme tootetutvustusi,» ütles Mägioja ja lisas, et tehtud on ka hooajaliselt reklaami Rimi omamärgitoodete üldkontseptsioonile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles