Väikeste autode suur tulevik

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uus Ford Fiesta.
Uus Ford Fiesta. Foto: Ford

Alles aasta tagasi valmisid Mehhiko linnas Cuautitlánis pirakad Fordi pikapid, nüüd aga tillukesed Fiestad, mis juunis esimest korda USA turule vuravad.

Fiesta juhib tänavuse avakvartali seisuga Euroopa automüügi edetabelit ning rõhutab kogu oma olemusega tööstusharu võimsaimat põhihoovust: väikeste autode eest pole pääsu kuhugi.

«Väikeautode ja nende põhjale ehitatud väikekaubikute roll kasvab nii USAs kui kõikjal mujal,» ütles Fordi müügianalüütik George Pipas. «Siin mängivad kokku mitu faktorit: sotsiaalsed, tehnoloogilised, keskkondlikud, majanduslikud ja poliitilised kaalutlused. Ja nad kõik osutavad väikeautode suunas.»

Osaliselt on see nii seetõttu, et üha enam inimesi saab lähiaastatel endale esimese auto soetada. Ning see on väga tõenäoliselt väikeauto. Hiinlaste, indialaste ja teiste arenevate turgude jaoks näiteks Tata Nano.

Eriti tugev pööre tuleb Pipase eelduste kohaselt aga Põhja-Ameerikas, kus väikeautode osakaal tõuseb 31 protsendi juurest 36 protsendi peale - seda just kõikvõimalike suurte pikapite, džiipide ja sedaanide arvelt.

Cuautitláni tehas on Fordi jaoks Ameerika mandritel juba kolmas, mis pikapite ja maasturite vorpimise palju väiksemate mudelite vastu vahetab. Ja neljaski võib oma järge oodata.

Nihe väiksemate masinate suunas hakkas tekkima juba mitu aastat tagasi - isegi varem, kui tõusvad bensiinihinnad, hiljutine majanduskriis ja karmimad emissioonistandardid endast märku hakkasid andma. Pipas osutab olulisele faktorile: beebibuumerid on vanaks jäämas.

«Selle põlvkonna kodud on nüüd tühjad, lapsed pesast välja lennanud,» ütles ta. «Aeg väiksem sõiduriist soetada,» ütleb ta. Selliste «laevadega», nagu 1980. ja 1990. aastatel, pole enamikel enam mõtet ega tahtmist ringi sõita.

Mis veelgi enam, nende lapsed ja tulevased lapselapsed armastavadki pigem pisikesi masinaid. Kaks kolmandikku alla 30 aasta vanustest valiksid kas väikeauto või pisema linnamaasturi, näiteks Honda CRV või Toyota Rav4.

Oma roll on ka tehnoloogial. Elektriautod, mida parasjagu arendatakse - nagu Nissan Leaf ja GMi pistikuga hübriid Chevrolet Volt - on omaaegsetest Ameerika bensiinikulistajatest nii erinevad, kui üldse olla saab.

Tolle ajastu kaks lipulaeva, Hummer ja Fordi hiiglaslik Excursion on tootmisest maas. Mitmeid suuremaid maastureid hakatakse edaspidi ehitama sõiduautode raamidele, mitte kahele raskele teraslatile nagu veoautosid.

Aprillikuisel New Yorgi autonäitusel, kus tavapäraselt luksusega eputati, oli seekord niivõrd massiliselt väikeautosid, et New York Timesi autoajakirjanik hakkas korraks isegi kahtlema, kas ta kogemata Pekingisse pole sattunud.

Et paljude ameeriklaste jaoks mõningane luksus siiski patt pole, pakub Ford Fiestat kodumaal ka peibutistega, mida väikeautodest reeglina ei leita. Näiteks võtmeta süüde, soojendusega nahkistmed ja katuseluuk.

Nagu ütleb konsultatsioonifirma Ricardo juhataja Kent Niederhofer, ei tohi väikeautoga kaasneda «vilets ja närune imidž».

Copyright

The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles