Kaupluseketi omatoode muutub ostja jaoks järjest tähtsamaks

Hetlin Villak-Niinepuu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Liis Treimann

AS Prisma Peremarketi turundus- ja kommunikatsioonijuht Kadri Lainase sõnul on tarbija hinnatundlikkuse tõttu viimasel ajal kasvanud ka

private label'i

osatähtsus.

Kui tähtsad on kaupluste jaoks private label tooted?

Kadri Lainas (K.L.) - Prismas on omatoodete roll laiendada pakutava kauba valikut. Rõhutaksin aga kohe alguses üle, et omatooted Prisma ketis ei ole Eesti päritolu toodete välja tõrjumiseks. Kui valime oma sortimenti tooteid, siis analoogtoodete puhul eelistame ikka Eesti tootjaid.

Tootjate seisukohast võimaldab private label lisamüüke ja seeläbi toomisliinide efektiivsemat kasutust. Samuti võimaldab tootjale omatoodete tootmine väikeste kuludega sisenemist uutele turgudele, sest ei pea kohe investeerima suuri summasid brändi tuntuse ehitamiseks.

Tarbijale pakub omatoodete sari laiemat valikut ning soodsamat hinnataset. Kvaliteetne ja hea hinnaga private label annab aga kaupluseketile eelise konkurentide ees.

Näiteks tuleb tarbijauuringutes Prisma Peremarketi kaupluste kohta välja, et kvaliteetne Rainbow tootesari on üks meie konkurentsieeliseid, miks kliendid eelistavad külastada meie kaupluseid.

Kui suureks annab private label toodete sortimenti ajada?

K.L. - Kui vaadata erinevaid riike, siis on väga erinevaid mudeleid. Euroopas keskmiselt moodustavad omatooted 23 protsenti jaekaupluste müügist. Samas Šveitsis on omatoodete osakaaluks koguni 45 protsenti.

Jaekaubanduse rusikareeglite kohaselt peaks omatoodete osakaal olema 15-20 protsenti tootevalikust, et hakata mõjutama kaupluseketi toote- ja hinnakuvandit.

Kui aga võtta tootekeskselt, siis ühtset reeglit pole. Oleme Prisma Peremarketist võtnud mitmeid Rainbow' tooteid sortimenti just seetõttu, et Eestis antud toodet ei toodete ega tarnita.

Siinkohal võib näitena tuua sügavkülmutatud tooteid, nagu erinevate lisanditega maitsestatud kartulid või siis pestavad laste mähkmed, mille valmistamisel kasutatud õiglase kaubanduse puuvilla.

Kas inimesed on altid private label tooteid ostma?

K.L. - Toote hinda on võimalik vähendada peamiselt kolmel viisil- esiteks koguseid kasvatades ja muutes seeläbi protsessi efektiivsemaks, teine võimalus on kvaliteedi ja koostise pealt järeleandmisi tehes ning kolmas on vähendades kaudseid kulusid, nagu näiteks toote pakend ja turundusele minevad summad.

Rainbow' toodete puhul on väga selgeks kriteeriumiks toodete kvaliteedi kõrge tase. Seega on hinnaeelis saadud mahtude ja kaudsete kulude vähendamise teel.

Rainbow' tooteid ei müüda ainult Eestis, vaid ka Põhjamaades ja mujal Baltikumis asuvates Prisma kauplustes. Hinnaeelise saamiseks teeme rahvusvahelist koostööd teiste hankijatega.

Kuna toodete hind on viimasel ajal olnud tarbija tähelepanu keskpunktis, on mõneti loogiline, et omatoodete osatähtsus on kasvanud. Küll aga on kahju sellest, et Eestis on liigagi sageli saadud hinnaeelis kvaliteedi arvelt, mistõttu omatoodete üldine maine on väga madal.

Madalast kvaliteedikuvandist ja segasest päritolust tulenevalt on tarbijate suhtumine kaupluseketi omatoodetesse pigem ettevaatlik, mis on igati mõistetav.

Kas private label toodete jaoks tehakse ka eraldi oma turunduskonseptsioon?

K.L. - Kindlasti on mõningane kontseptsioon vajalik. Näiteks Rainbow' toodete puhul on selleks kõrge kvaliteet, samuti keskkonnasõbralikkus, õiglane kaubandus ja ka tervislikkus. Rainbow' toodetes ei kasutata näiteks GMO-tooteid.

Kuna peame toode kvaliteeti oma konkurentsieeliseks, siis soovime, et toodete koostis ja päritolumaa oleks toote pakendilt leitav ja loetav.

Kui suur on teie kauplusteketi omatoodete sortiment?

K.L. - Eesti Prisma kauplustes on hetkel müügil pea 750 erinevat toodet, kokku on tooteid ligi 1300.

Kui tähtis on nende toodete välimus ja pakendite kujundus?

K.L. - Ikka on oluline, kuid kõige olulisem on siiski toodete kvaliteet. Alates eelmise aasta suvest oleme Eestist oma klientidele välja käinud lubaduse, et juhul, kui nad pole rahul Rainbow' toote kvaliteediga, siis maksame neile raha tagasi.

Positiivne kogemus ja kindel kvaliteet kasvatab usaldust ka teiste toodete vastu, mis sama kaubamärgi all.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles