Märgid, mille järgi saab teada, kas elu ettevõttes on põrgu või paradiis

Pane tähele, kas inimesed vastavad telefonidele nagu masinad või inimlikult.

FOTO: SCANPIX

Saabusid ettevõttesse tööintervjuule. Kuigi sa võid olla eelseisvast väga ärevil, tasub hoolikalt ümbrust jälgida, sest ilma midagi küsimata ja vaid vaadeldes inimeste käitumist saab teha järeldusi firmas valitseva töökeskkonna ja –kultuuri kohta, kirjutab Forbes.

Nende tähelepanekute järgi ei saa ainult seda aru, kas sulle võiks meeldida töötada just selles ettevõttes, vaid ka seda, kas sina neile sobiksid. Intervjueerija võib sulle ettevõtte siseelu kohta rääkida mida iganes, kuid oma silm on kuningas – ehk et märka neid pisiasju:

Milline näeb välja ettevõtte parkla? Kas selles on nimelised parkimiskohad ettevõtte juhtkonnale. Kui jah, siis see räägib hierarhilisest organisatsioonist. Kas parklas on reserveeritud parkimiskohti hübriidautodele? Nende olemasolu annab aimu ettevõtte keskkonnasõbralikkusest. Kas on mõeldud nende töötajate peale, kes saabuvad tööle jalgrattaga?

Kuidas sind tervitatakse? Kas sinu saabumisest on teatatud vastuvõtulauda ja kas sind tervitatakse sõbralikult? Pakutakse teed või kohvi? Esimene mulje ettevõttest näitab sageli filosoofiat, kuidas ettevõttes oma töötajaid koheldakse. Kui sind tervitatakse sõbralikult ja sa tunned end teretulnuna, siis tõenäoliselt on ka ettevõtte töökeskkond soe ja sõbralik.

Kuidas töötajad omavahel suhtlevad? Kas nad tunduvad üksteisesse suhtuvat soojalt ja toetavalt või pigem lugupidamatult? Kas nad tervitavad sekretäri ning kas sekretär vastab neile naeratusega? Personalispetsialistide sõnul on need märgid väga olulised, sest nende järgi saab hetkega teada, milline on ettevõtte sisekliima.

Kas töötajad näivad õnnelikud? See on midagi, mille saad kindlaks teha juba enne intervjuu algust. Kas vastuvõtusekretär või turvamees on sõbralikud? Kui asud sellesse ettevõttesse tööle, on nemad esimesed inimesed, keda sa igal hommikul kohtad ning nende suhtumine ja olek on olulisem kui oskad arvata.

Kuidas töötajad vastavad telefonile? Kas nad teevad seda inimlikult ja pühendunult või pigem nii nagu nad oleksid masinad? Telefonile vastamise stiil ütleb ära, kas see ettevõte on töötajatele tore paik, kas töötajad on ka tegelikult kliendisõbralikud ning kui palju lastakse ettevõttes neil oma isiksust näidata. Kui telefonidele vastamine on masinlik, annab see aimu ettevõtte kultuurist, mis on väga kontrollikeskne.

Mida räägib inimeste kehakeel? Töötajate kehakeel reedab töökoha energiataseme ning on enamasti kõnekam kui see, mida inimesed räägivad. Kas inimesed kõnnivad sihitult ringi? Kas nad näivad end mõnusalt tundvat? Kas nende kehakeel reedab ärevust, kui läheneb ülemus?

Kuidas tööandja panustab töötajate tervisesse ja heaolusse? Kas ettevõttes on võimlemissaal? Kas on pesemisvõimalus neile inimestele, kes tulevad tööle jalgratastega? Millist sorti toitu pakub ettevõtte kohvik?

Milline tundub töötempo? Enamasti sõltub töötempo tegevusharust, milles ettevõte toimetab ja ka osakonnast. Samas mõnes ettevõttes on see kiirem. Kas töötajad sõna otseses mõttes jooksevad kontoris? Kas telefonid helisevad pidevalt? See on märk sellest, et selles ettevõttes käivad asjad kiiresti ning tööd tehakse ajasurve all.

Kas ettevõttes näivad asjad organiseeritud või pigem mitte? Kas intervjuu algab kokkulepitud ajal? Hilinemisel võib olla õigustatud põhjuseid, kuid kui sinu potentsiaalne ülemus hilinemise pärast vabandust ei palu, siis see on märk,  et ettevõttes ongi selline segasevõitu kultuur. Sellest annab aimu ka asjaolu, kui kontor on segamini, kui intervjueerija pole valmistunud ega keskendunud ning tegeleb intervjuu ajal hoopis muuga.

Milline näeb kontor välja? See annab palju vihjeid töökoha kultuurist. Kas inimestel on lubatud kontorisse tuua isiklikke asju ja oma töökohta ise kujundada? Või on keskkond steriilne ning isikupäratu? Soovitatakse võimalusel kiigata ka ettevõtte koosolekuteruumi, kohvikusse ja WCsse, sest need ruumid räägivad tihti paremini ettevõtte kultuurist kui töötegemise ruum. Kas koosolekuteruum näeb välja nii, et see võiks mõjuda hästi mõttelennule? Kas kohvikus on seintel lõbusad plakatid või hoopis kuri kiri selle kohta, et toodagu kontorisse viidud tassid kohe tagasi?

Kuidas töötajad riietuvad? Pane tähele, mida nad kannavad ja kujutle, kas saaksid hakkama, kandes iga päev ülikonda või teksasid.

Millised on kontori poliitika? Märka, kas neil on avatud kontor, kas ülemuste uksed on lahti või toimetatakse suletud uste taga. On inimesi, kes vihkavad avatud kontorit ning on ka neid, kes seda armastavad. Kujutle, kuidas sulle meeldiks just selles kontoris töötada.

Kuidas suhtlevad töötajatega ülemused? Kui õnnestub seda märgata, pane tähele, kuidas nad seda teevad. Suhtlusstiili järgi saab otsustada, kui hierarhilise organisatsiooniga on tegemist.

Kas kõik töötajad on tööga hõivatud? Paari inimese käitumise kohta on raske teha järeldusi, kuid proovi näha üldpilti. Kas tundub, et töötajatel on palju vaba aega või on nad liiga hõivatud, tööga üle koormatud? Kui tundub, et keegi nagu ei teegi tööd, võib see olla märk sellest, et ettevõttel ei lähe kõige paremini. Kui aga inimesed näivad kurnatud ja väsinud, võib see olla märk sellest, et nad on tööga ülekoormatud ning ettevõte alamehitatud.

Tagasi üles