Kalevi uus omanik tahab ettevõtte eksportima panna

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Orkla Foods Fenno-Balticu tegevdirektor Clas Göran Hagström, Felix Abba tegevdirektor Rabbe Wikström ja Kalevi suuromanik Oliver Kruuda manasid eilse pressikonverentsi eel näole magusa naeratuse.
Orkla Foods Fenno-Balticu tegevdirektor Clas Göran Hagström, Felix Abba tegevdirektor Rabbe Wikström ja Kalevi suuromanik Oliver Kruuda manasid eilse pressikonverentsi eel näole magusa naeratuse. Foto: Liis Treimann

AS Kalev Chocolate Factoryt osta sooviva Orkla kontserni esindajate kinnitusel on Eesti magusatootjal uue omaniku abiga piisavalt võimekust, et hakata oma kaupa hoogsalt nii Balti- kui Põhjamaadesse eksportima.

Orkla Foods Fenno-Balticu tegevdirektor Clas Göran Hagström kinnitas eile, et Kalevi ostmine oli Orklale loogiline samm, kuna kontsern näeb oma arenguplaanis Baltimaid ühe osana Põhjamaadest.

«Tahame saada Baltimaades sama tugeva positsiooni, kui meil on Põhjamaades. Kalevi näol on tegu firmaga, mis sobib hästi Orkla perekonda,» tõdes Hagström.

Kalevi ostjaks on Orkla Soome ettevõte Felix Abba, mille tegevjuhi Rabbe Wikströmi sõnul saab Kalevist pärast ostu-müügitehingut firma, mis kuulub ühte divisjoni näiteks Põltsamaa Felixiga ja Soome tuntud lagritsatootjaga Panda.

Hea hüppelaud

Wikströmi kinnitusel pööratakse Orkla kontsernis tähelepanu just tütarfirmade kohalikule juhtimisele ning tähtsaks peetakse seda, et tütarfirmad vastutaksid oma äritegevuse eest ise. Samas eeldatakse Kalevilt, et ettevõte hakkab tihedalt suhtlema ka teiste Orkla kontserni firmadega.

«Kalevil on hea võimalus eksportida oma tooteid lähiturgudel,» hindas Wikström. Tema sõnul on Eesti magusatootjal võimalik kasutada ära kontsernisiseseid koostöövõimalusi, nagu seda on teinud näiteks Põltsamaa Felix.

ASi Põltsamaa Felix juhatuse esimees Anti Orav tõstiski eile esile Orkla erinevust teistest suurte kontsernidest.

«Orkla äri põhineb väga tugevatel kohalikel iseseisvatel ettevõtetel. Arvatakse, et kui selline ettevõte ostab ära mõne kohaliku kroonijuveeli, siis läheb see justkui kaduma. Kalevi saatus sõltub ikkagi inimestest, kes siin töötavad,» märkis Orav, kelle sõnul lähtub Orkla kontsern põhimõttest, et maitsed on kohalikud.

Orava kinnitusel pakub Orkla Kalevile eeskätt suurel hulgal arenemisvõimalusi ja ligipääsu eksporditurgudele. «Näiteks Põltsamaa Felix ekspordib pool oma toodangust,» kinnitas ta. «Kalevil on väga head võimalused liikuda ida ja põhja, aga ka lõuna poole. Mina näen Kalevil häid võimalusi teha järgmine suur hüpe edasi.»

Kalev Chocolate Factory suuromanik ja nõukogu liige Oliver Kruuda põhjendas eile ettevõtte müüki sellega, et Kalevi-sugusele firmale on vaja arenemiseks kindlamat seljatagust ning Orkla on selleks sobiv variant.

Kruuda ei rõõmusta

«Varsti saab kolm aastat täis sellest, kui ma rääkisin neid sõnu, et meie enda ramm on otsas. Siis ei õnnestunud see meil nii, nagu tahtsime,» viitas Kruuda ebaõnnestunud müügitehingule Alta Foodsiga.

Samas lisas Kruuda, et tal pole siiski erilist põhjust müügitehingu üle rõõmustada. «Mind seob siin iga paneel, valgusti ja kruvi, mis on seina keeratud. Ma ei ütle, et ma täna rõõmus olen. Pigem olen kurb. Aga see on elu,» kommenteeris Kruuda pressikonverentsil viimastel aegadel mitmeid saatuse keerdkäike tunda saanud Kalevi müüki.

Enne Kalev Chocolate Factory varade üleminekut Orklale tuleb ära oodata mõned olulised toimingud. Nimelt on Kalevi aktsiad praegu arestitud, selle tagamaad on seotud Kalevi ebaõnnestunud müügiga Alta Foodsile. Samuti peavad tehingule rohelist tuld näitama riikide konkurentsiametid.

Kommentaarid

Kuldar Leis
Premia Foodsi juhatuse esimees:

Orkla on ostjana väga tugev. Tegemist on Skandinaavias ühe suurema, kui mitte kõige suurema toiduainefirmaga. See, et nad tunnevad huvi meie piirkonna vastu, on väga hea. Nad usuvad, et areng jätkub ja majandus hakkab kasvama. Toiduäri on lokaalne, et edukalt müüa, tuleb kohapeal toota ja firmat juhtida. Seega pole põhjust karta, et Orkla kommivabriku sulgeb ja Kalevi komme kusagil mujal tootma hakkab. Kalev on olnud aastaid Eesti tuntuim kaubamärk, emotsionaal­selt on see väga tähtis. Ja kuigi aastaid on juba räägitud, et Oliver Kruuda müüb Kalevit, on see Eesti inimese teadvusele suur hoop.

Kati Kusmin
Kalev Chocolate Factory endine juht:

Mul on küll veidi kahju, et eestlastest omanike käes olevaid ettevõtteid üha vähemaks jääb, kuid mõnes mõttes on see ka majanduse globaliseerumisega seotud paratamatus. Kuigi Kalevi kaubamärk on eestlastele emotsionaalselt äärmiselt tähtis, ei usu ma, et see müügi järel devalveeruks. Arvata võib, et see kaubamärk kuhugi ei kao ning jääb sellisena ka edaspidi püsima. Kalevi uus omanik Orkla on kindel ja tugev investor, kelle näol on tegemist kogenud tegijaga toiduainetööstuses. Tugeva välisomaniku abil õnnestub Kalevil ehk senisest enam panustada ka oma toodangu müügile välismaal.

Vjatšeslav Leedo
ettevõtja:

Eestisse on jäänud veel mõnikümmend kohalikku suurt tööandjat, nende initsiatiivi najal on seda riigikassat täidetud, kuigi lehti lugedes jääb mulje, et eranditult kõik on pätid ja kaabakad. Kui jagada Kalevi ja Tere omandisuhe omanike vahel ning vaadata ettevõtete makstud makse, siis on eraisik Oliver Kruuda Eesti kõige suurem tööandja ja kõige suurem maksumaksja. Iga teine inimene oleks sellise surve all Kalevi ammuilma ära müünud, see on olnud Oliverile puhtal kujul missiooniprojekt, aga kaua sa ikka jaksad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles