Manhattanil läks ajalehesõjaks

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rupert Murdoch 27. aprillil Beverly Hillsis.
Rupert Murdoch 27. aprillil Beverly Hillsis. Foto: Reuters / Scanpix

Rupert Murdochi püüdlused New York Timesi hävitada on nüüd, kus turule on tulemas Wall Street Journali 12-leheküljeline New Yorgi väljaanne, lausa 19. sajandi hõngu juurde saanud.

Mõlemad lehed on väljunud tänavatele ning võitluskära kostab kaugele. Timesi töötajad pistavad oma lehte pihku kõigile, kes News Corporationi peakorterist mööda jalutavad.

Juba mitu kvartalit enne Timesi peakorterini jõudmist võib aga kohata Dickensi-aegsete ajalehepoistena laiali hargnenud Journali löökrühmi, kes linnakodanikele iPade nina alla torkavad ja sealt loetavat e-tellimust pakuvad.

Paljude jaoks tundub see tindipritsmeid täis madin natuke donkihhotlik pärast kolme karmi aastat, mil USA ajalehtede reklaamitulud 43 protsenti kukkusid, Chicago Tribune'i ja Philadelphia Inquireri kirjastajad pankrotti läksid ning ajalehti alates New York Sunist kuni Rocky Mountain Newsini ridamisi kinni pandi.

Samas võib Manhattanil etenduv vastasseis tähendada alles selle päris võitluse algust lugejate pärast, kes Ameerikas veel trükitud lehte näpu vahel hoida ihaldavad.

WSJ omanikud News Corpi allüksusest Dow Jonesist on kaalunud ka võimalusi hakata välja andma näiteks Denveri, Detroiti, Seattle'i, Los Angelese ja Chicago väljaandeid - kuna sealsed kohalikud lehed vanguvad võlakoormate, kõrgete kulutuste ja trükireklaami põua käes. Nii ütles üks plaanidega tuttav allikas.

Vahepeal oli Dow Jones juba sulgemas oma kahjumlikku Euroopa väljaannet, kuid kahe lähedalseisva allika sõnul on selline plaan siiski praegu riiulile pandud, kuna ükski lahendus ei tundu olevat piisavalt tulus.

Dow Jones keeldus kommentaaridest, kuid nende tegevjuht Les Hinton mainis möödunud nädalal Advertising Age'ile, et nad kaaluvad regionaalseid laienemisplaane - juhul, kui New Yorgi debüüt hästi läheb.

1990. aastatel, kui reklaamiturg oli õitsvam, trükkis Journal kohalikke väljaandeid Ameerikas praktiliselt «servast servani».

Analüütikute jaoks, kelle silme all lugejad ridamisi internetiväljaannete poole pöörduvad, on kohalike lehtede strateegia ülessoendamine midagi väga kummalist.
News Corp on lubanud Journali New Yorgi väljaannet kahe aasta jooksul 30 miljoni dollariga toetada. «Ma ei ole küll veendunud, kas see asi neil ära tasub,» ütles meediakonsultant ja endine San Francisco Chronicle'i toimetaja Alan Mutter.

Peatselt ilmuva raamatu «War at the Wall Street Journal» andmetel kaotas leht mullu 80 miljonit dollarit. Seda tõsiasja on kinnitanud ka kaks endist töötajat. Ühe Dow Jonesi allika sõnutsi olevad Journal aga tänaseks kasumis.

«Ma ei näe siin küll ühtegi muud põhjust, kui et nad tahavad lihtsalt New York Timesi kiusata,» ütles Mutter ja lisas, et võib-olla loodab Murdoch Timesi riiklikult lavalt kõrvale peletada - sest just sinna on ta oma Journali ülduudiste liidriks positsioneerinud.

New York Timesi meediagrupi president Scott Heekin-Canedy ütles, et nemad ennast kolkalehe kohale tõrjuda ei lase. «Me hoiame silmad lahti ja meid juba haneks ei võta,» ütles ta.

News Corpi juhid pakuvad praegu New Yorgis reklaamijate ülelöömise nimel kopsakaid allahindlusi. Times väidab, et ei lase end hinnasõtta tõmmata.

Samas võib lahing alles esimesi taastumismärke ilmutavale lehetööstusele kurnavaks kujuneda. New York Times tuli avakvartalis tagasi kasumisse, kuigi reklaamitulud langesid aastatagusega võrreldes 12 protsenti. Journal peaks prognooside kohaselt sama perioodi lõikes reklaamituludega 25 protsendi võrra plussis olema.

Timesi tegevjuht Janet Robinson on igal juhul võitlusvalmis: «Meie konkurentide ees ei tagane. Me pole iial alla andnud ega tee seda ka nüüd.»

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles