BLRT on tuleviku suhtes murelik ja koondab Leedus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
BLRT töötajad remontimas kuivdokis asuvat laeva
BLRT töötajad remontimas kuivdokis asuvat laeva Foto: Liis Treimann

Eesti ühe suurima tööstusettevõtte BLRT omanikud on murelikud, kuna laevaehitus on Euroopast Aasiasse kolimas ja see on hinnad liiga madalale viinud.

BLRT on olnud sunnitud vastu võtma mitmeid rangeid meetmeid kokkuhoiuks ja tootmise tõhustamiseks. «Suurimad kärped puudutavad juhtimiskulusid, mille tulemusena koondatakse selle aasta jooksul Klaipedas umbes 60 töökohta,» ütles ettevõtte kommunikatsioonijuht Katja Ljubobratets.

Tema sõnul vaevleb BLRT samade raskustega nagu teisedki Euroopa laevatehased – tellimuste ja hindade langusega.

Ljubobratetsi sõnul on uute laevade järgi maailmas nõudlus järsult langenud ja see omakorda on suurendanud konkurentsi erinevate laevatehaste vahel, eriti Euroopas.

Üks viimastest uudistest oli ühe STX laevatehase sulgemine Soomes, mille tulemusena kaotab töö ligi 700 inimest. Pankroti äärel on ka Gdanski laevatehas Poolas, mille tõttu võib töötuks jääda ligi 1800 töötajat. Varem on teavitatud mõnede laevatehaste sulgemisest Saksamaal, Poolas, Prantsusmaal ja Hispaanias.

Tugevat survet hinnakujundusele avaldavad Hiina, Vietnami ja India laevatehased ning Euroopas Türgi laevatehased.

«Keeruline olukord Leedu laevatehases nõuab meie meeskonnalt tõsist tähelepanu ja mõistagi finantse, kuid õnneks kasumlikel aastatel õnnestus meil neid varuda,» ütles Ljubobratets.

Vastavalt Euroopa laevaehituse ja laevaremondi tehaste assotsiatsiooni (CESA) andmetele, sõlmisid 2013. aasta esimesel poolel Euroopa laevatehased lepingud 94 laeva ehitamiseks, mis moodustab vaid 4,7 protsenti kogu maailma laevaehitustööstusest.

70 protsenti uute tellimuste turuosast kuulub Lõuna-Koreale ja Hiinale, kus Hiina laevatehased on sõlminud lepinguid 470 laeva ehitamiseks ja Lõuna-Korea 227 laeva ehitamiseks. 16 protsenti turuosast kuulub Jaapanile, kelle laevatehased on sõlminud lepingud 228 laeva ehitamiseks.

Laevaehituse hinnaindeks (Clarksons’ Newbuilding Price Index) langes võrreldes 2009. aastaga üle 40 protsendi võrra.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles