Google silmitsi Suure Hiina tulemüüriga?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Google.
Google. Foto: SCANPIX

Hiina internetikasutajaid tabasid eile Google'i Hong Kongi üleviidud otsingumootorit kasutades kõikvõimalikud kummalised probleemid.

Nii näiteks tulid veateated ka selliste süütute sõnade peale nagu «koer» või «kodu». Just paar tundi varem olid paljud kasutajad kergendusega teatanud, et teisipäeva õhtust alates korduma kippunud katkestused olid järele andnud.

Google võttis eile õhtul vastutuse enda peale ning ütles, et blokeeringu vallandas ilmselt nende oma uus arvutikood, milles sisaldus tähekombinatsioon «rfa». Nad eeldasid, et Hiina filtrite jaoks kõlas see kui Radio Free Asia (Raadio Vaba Aasia), mida tuleb blokeerida.

Paar tundi hiljem lükkas Google aga oma esialgse versiooni siiski ümber ning teatas, et katkestuste süüdlane on Hiina. Nad olid hakanud mõtlema, et kuna uus kood võeti kasutusele palju varem, on ilmselt tegemist «Suure Hiina tulemüüri» aktiviseerumisega.

Eilne õhtu pani Hiina internetikasutajad esmakordselt olukorda, kus nad Google'i teenuseid kasutada ei saanud - pärast seda, kui otsingumootor sisemaiste tsensorite vältimiseks Hong Kongi üle viidi.

Nii Google ise kui enamik vaatlejaid arvestasid võimalusega, et Peking seepeale vasturünnakule läheb. Kuigi hiinlastel on ka varem sarnaseid probleeme ette tulnud, vältasid blokeeringud siiski alati alla tunni.
«Eks ta üks paras peavalu ole,» ütles olukorra kohta ühe agentuuri juht, kes nii Google'is kui Baidus - Hiina otsinguturu liidris - reklaame müüb.

Otsingumootori-ekspertide sõnul võivad sagedased katkestused Google'i reklaamiärile Hiinas tugeva hoobi anda. Mis oleks suur tagasilöök, kuna tegemist on maailma suurima internetituruga.

Ühe Google China töötaja sõnul võib olukorda kirjeldada kui «surma tuhande noahoobi läbi». Teine töötaja ütles, et just niiviisi olid Hiina tsensorid kohelnud Google.comi enne seda, kui sisemaal Google.cn käiku lasti.

Hiina sisemaa elanikud võivad Suur Hiina tulemüüri vältida puhverserverite või virtuaalsete privaatvõrkude abil. Samas võib Google katkestuste jätkudes kiiresti enamikest reklaamijatest ilma jääda.

«Kui seda veel paar korda juhtub, kaotame me reklaamijate usalduse ja nad leiavad kellegi teise,» ütles üks Google'i agent Hiinas.

Analüütikute hinnangul on ligikaudu kolmandik Hiina klientide reklaamist Google'is suunatud välisturgudele ning seda näidatakse Google'i saitidel väljaspool Hiinat. «See osa ilmselt kannatada ei saa,» ütles internetiuuringute firma Analysyse tegevjuht Edward Yu.

Oma rohkem kui 300-liikmelise Hiina müügipersonali alalhoidmise üle otsustab Google lähitulevikus lähtuvalt sellest, kas sisemaistel kasutajatel säilib juurdepääs Hong Kongi saidile.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles