Riskifondid nõuavad Porschelt kohtus miljardit dollarit

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Porsche - ajatu klassika
Porsche - ajatu klassika Foto: Corbis / Scanpix

Porsche äpardunud katsel Volkswagenit üle võtta võivad olla drastilised tagajärjed, kuna neli suurt riskifondi nõuavad firmalt ja selle kahelt endiselt juhilt kohtu kaudu kokku üle 1 miljardi dollari kahjutasu.


Tegemist võib olla ühe suurima kahjunõudega, mida Saksa äriringkonnad iial näinud on.

Riskifondid Elliott, Glenhill, Glenview ja Perry Capital esitasid oma kaebuse eile New Yorgi lõunaringkonna kohtusse ning üritavad saada tagasi suured rahasummad, mille nad kaotasid, kui Volkswageni aktsiate hinnad pärast Porsche poolset ülevõtmiskatset kõrgustesse kerkisid.

Fondid süüdistavad Porschet, selle endist tegevjuhti Wendelin Wiedekingi ja finantsjuhti Holger Härterit turu manipuleerimises ja selles, et nood varjasid oma kavatsust osta VW üle täieliku kontrolli haaramiseks ära rohkem kui 75 protsenti VW aktsiatest.

«Kaebuses väidetakse, et investoritele edastati korduvalt eksitavat informatsiooni ning et neile valetati Porsche positsioonide ja kavatsuste osas VW suhtes,» seisab fondide ühises pressiteates.

Nii Wiedeking kui Härter on igasuguseid väärtegusid alati eitanud.

«Porsche tuleks kohtulikult vastutusele võtta,» ütles fondide advokaat Phil Beck «Me teeme kõik endast sõltuva, et õigus jalule seada.»

Paljude meelest on käesolev kohtuasi vaid esimene pääsuke ning oodata on tervet rida süüdistusi teiste riskifondide, pankade maaklerosakondade ja suurte perefirmade poolt.

Hageja plaanidega tuttavate isikute sõnul võivad kahjukannatajate kogunõuded Saksamaal ja USAs ulatuda üle 10 miljardi dollari, pretendente võib kokku koguneda üle 50.

Suurinvestorid, rikkad perekonnad ja ettevõtted on viimastel aastatel sageli VW aktsiahindade langusele panustanud. Pärast seda, kui Porsche tasapisi VWs oma positsioone kasvatas ja hinnad seeläbi lõpuks üles ajas, kannatasid nad aga kopsakaid kaotusi.

Porsche kasutas teatud erilist liiki optsioone, et oma osalust VWs salaja tõsta, ning hoidis kapitaliturud täies teadmatuses.

Ülevõtmiskatse vältas neli aastat, mille jooksul Porsche mitmete miljardite eurode väärtuses kasumeid ette kandis - mis ühel hetkel ületasid isegi nende oma käivet. Lõppkokkuvõttes jõudis Porsche möödunud aastal aga pankroti äärele. Asi lõppes sellega, et Porsche tuli välja aidata, milleks ühendasid oma käed VW, Katari Emiraat ja inimesed omanikeringist.

Porsche taktika põhjustas 2008. aasta oktoobris aktsiate dramaatilise hüppe, kui nad avalikkuse ees välja käisid, et olid omandanud palju rohkem VW optsioone, kui turg oodanud oli.

Selle tulemusena tõusid VW aktsia hinnad neljakordseks ning riskifondid ja teised investorid, kes hinnalanguse peale olid panustanud, said kõvasti petta. Üks neist, tööstur Adolf Merckle, sooritas hiljem enesetapu.
Olukorraga tuttavate inimeste sõnul on kohtuteed kaalumas ka lahkunud Adolf Merckle'i perekond.

Aktsiahinna tõus kahjustas Saksa kapitaliturgude mainet ning vallandas Saksa finantsvalvekoera Bafini poolsed uuringud.

Frankfurti ja Stuttgarti prokurörid uurivad praegu ülevõtmise asjus nii Porschet kui selle endiste juhtide tegevust.

Porsche keeldus olukorda kommenteerimast.


Copyright

The Financial Times Limited 2010.


Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles