Külm ilm – tankeriomanike õnn ja rõõm

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Naftatanker Nahhodka linna lähedal asuvas Kozmino sadamas.
Naftatanker Nahhodka linna lähedal asuvas Kozmino sadamas. Foto: ITAR TASS/ Scanpix

Viimastel nädalatel põhjapoolkeral valitsenud jäised olud on toonud õnne naftatankerite omanike õuele, kes möödunud aastal kahvatute kasumite või kahjumitega leppima pidid.


Hiinast Jaapanini ja Euroopast Põhja-Ameerikani paukuv pakane on tankerite teenitud kasumeid järsult kasvatanud.
Esimeste seas hakkas hästi minema rafineeritud naftasaaduste vedajatel, kui Põhja-Ameerika nõudlus Euroopast pärit kütteõli järele detsembris tõusuteele pöördus.

New Yorgis baseeruv investeerimispank Dahlman Rose ütles, et Euroopa ja USA idaranniku vahet sõitvaid tankereid telliti reedel 18 582 dollari eest päevas.

2009. aasta oli tankerite jaoks armetu. Omanikud olid just kätte saanud suurel hulgal uusi laevu, kui energianõudlus maailmas järsult langes. Selle tulemusena jäid sissetulekud tegevuskuludele tunduvalt alla.
Alles mullu novembris võis keskdistantsi tankereid prahtida vaid 2500 dollari eest päevas.

Kopenhaageni suure tankerioperaatori Torm tegevjuht Anders Engholm märkis, et halvad ilmad pidavat kestma veel vähemalt paar nädalat.
«Ärile tuleb see ainult kasuks,» muheles ta. «Aasta algas meil hästi.»

AP Møller-Maerski tankeridivisjoni Maersk Tankersi tegevjuhi Kristian Mørchi sõnul on vilets ilm vesi ka jääklassi tankerite veskile, kuna kaane all on suur osa Läänemerest. Maerski 173st tankerist on jääoludeks kohandatud ligi pooled.

Torm teenib praegu jääklassi tankerite pealt iga päev ekstra 5000 dollarit.
«Positiivne efekt on ilmne,» ütles Mørch. «Veel kahe nädala eest ei saanud me jääklassi laevade eest Läänemerel mingit lisaraha.»

Toornaftatankeritele, mis mullu samuti odava raha eest sõitma pidid, jõudsid paremad päevad pärale veidi hiljem.
Londoni laevavahendaja ACM Shippingu sõnul võis väga suur Pärsia lahest Jaapanisse sõitev toornaftatanker reedese seisuga teenida 73 000 dollarit päevas. Alles 18. detsembril olid need summad vaid 42 500 dollari tasemel.

ACMi tegevdirektor Johnny Plumbe möönis, et tankeritasud tõusevad tavaliselt turusündmuste tiivul liiga kõrgele ja langevad siis tagasi.
«Kuid praegu on meil igal juhul veidi rohkem tuult purjedes,» lisas ta.

Plumbe'i sõnul on tankeri rentimise tasu tõstnud lisaks ilmastikutingimustele ka tõsiasi, et kauplejaid neid praegu hulganisti naftavarude täiendamiseks tarvitavad. Kütuse kokkuhoiu nimel sõidavad paljud tankerid praegu ka tavalisest aeglasemalt. Kas nimetatud trendid jätkuvad, pole praegu veel selge.

Mørchi sõnul on kõrgemad hinnad igati teretulnud.
«Ma ei taha praegu spekuleerima hakata, kas 2010. aasta seetõttu tervikuna igas mõttes parem tuleb,» lisas ta.

Copyright The Financial Times Limited 2010. 


Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles