Laevatööstust ootab kuivalejäämine

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Laevatööstus näib olevat võtnud kursi massilise maksejõuetuse suunas, kuna tellimusi on ajalooliselt vähe, pangad omakorda aga tõrguvad laevade ehitamist finantseerimast.


Möödunud aasta jaanuarist novembrini telliti Londoni laevaagendi Clarksoni andmetel kokku vaid 28,8 miljoni kandevõime tonni koguses laevu.

Võrdluseks võib tuua laevandusbuumi tippaasta 2007, mil tellitud kandevõime tonnide koguarv oli 12 kuu ulatuses 272 miljonit.

Tellimuste põud tähendab seda, et mitmele tehasele ei laeku peaaegu üldse uute tellimuste ettemakseid, mis varasemalt nende rahavoogusid silusid.

Pooled tänavustest tellimustest on tulnud Hiinast, kes on maailmas Korea järel suuruselt teine laevaehitaja. Nende riigifirmad on ka praktiliselt ainsad, kes viimasel ajal üldse laevu tellivad - kui arvestatavatest kogustest rääkida.

Möödunud aastal kuulutati maksejõuetuks kolm Korea ja mitu väiksemat Hiina laevatehast, lisaks üks Jaapanis, kolm Saksamaal, üks Norras ning üks USAs. Varsti lõpetab töö Taani ainuke laevatehas.

Kriisi tõttu jääb ilmselt tulemata ka laevatööstuses plaanitud laienemine, näiteks jäävad tõenäoliselt ehitamata mõned Hiinasse plaanitud uued tehased.

Kuna peamiste laevaehitusriikide valitsused on raskustesse sattunud tehastele appi tormanud, on paljud mures, et tööstusharu ootab aastatepikkune ületootmine ja doteerimine. Just selle all kannatas laevatööstus 1970. ja 1980. aastatel.

«Kõik on väga mures,» ütles Majandusliku Arengu ja Koostöö Organisatsiooni laevaehituse töögrupi sekretär Danny Scorpecci. Tema sõnul valitseb riikide vahel ka suur lahkmeel selles osas, kas sektorile tuleks riigiabi anda ning millisel määral moonutaks mistahes sekkumine turgu, mida varasemalt niigi juba tugevasti on moonutatud.

Riigiabi pooldajad osutavad sellele, et toetatud on ka teisi majandussektoreid, näiteks autotööstust.
Kuni möödunud aastani said laevatehased veel rekordiliselt tellimusi, kuna kaubandusnõudluse kasvu osas valitsesid optimistlikud meeleolud.

Kuna enamikel turgudel on aga laevu enam kui küllaga ning sajad konteinerlaevad kasutuseta dokis seisavad, ei tule uusi tellimusi enam peaaegu üldse. Paljud omanikud on palunud oma tellimused edasi lükata või isegi tühistada, kuna neil on raskusi lõppmaksete finantseerimisega.

Londoni Braemar Shippingu direktor Charles Morrison ütles, et laevatehased on traditsiooniliselt kasutanud ettemakseid selleks, et finantseerida töös olevate laevade ehitust.

Copyright The Financial Times Limited 2010.
 


Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles