Aas: Euroopa lennuliikluse muudab kalliks õhuruumi killustatus

Teelemari Loonet
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arto Aas
Arto Aas Foto: Jelena Rudi

Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjoni esimees Arto Aas ütles, et Euroopa lennuliikluse muudab kalliks õhuruumi liigne killustatus.

Komisjon arutas Euroopa lennuliikluse korraldamise reformi, mille eesmärk on tagada piisav läbilaskevõime ja tõsta lennuliikluse kulutõhusust.

«Olukorras, kus ülemaailmne konkurents lennundusettevõtete vahel on pingeline ja kasv lennunduses nihkub Lähis-Ida ja Aasia-Vaikse Ookeani regiooni, on kiiresti vaja reformida Euroopa lennuliikluse korraldust,» ütles Arto Aas. «Lennuliikluse juhtimine peab tagama ohutu, kiire ja efektiivse teenuse. Ühtse Euroopa taeva projekt aitab vähendada lennukite kütusekasutust, süsinikuheitmeid ning lennuaega.»

Euroopa lennuliikluse muudab kalliks õhuruumi killustatus 50 lennukontrolli keskuse vahel, mis toob igal aastal ligi viis miljardit eurot lisakulusid. Killustatuse tõttu on lennukid sunnitud põletama rohkem kütust, kasutusmaksud suurenevad pidevalt ning viivitusaeg pikeneb. USA süsteem katab võrdlusena sama suurt õhuruumi osa, kuid kontrollib 84 protsenti rohkem lennutunde kasutades seejuures 7 protsenti vähem lennujuhte ja opereerides 39 protsenti madalamate kuludega lennutunni kohta, tõi Aas välja.

Euroopa Komisjon on teinud ettepaneku keskenduda Euroopa lennuliikluse korraldamise reformi osas suuremale ohutusele ja järelvalvele, lennuliikluse paremale korraldamisele, uute tugiteenuste osutamise võimaluste väljaarendamisele ja paindlikumale partnerlusele.

Põhja-Euroopa funktsionaalne õhuruumiosa (NEFAB), millesse kuuluvad Eesti, Norra, Soome ja Läti, on edukalt koostööd teinud Taani ja Rootsi funktsionaalse õhuruumiosaga ning hetkel uuritakse võimalusi koostööks Venemaaga.

Samas arvestatakse Euroopa lennujuhtimissüsteemi reformis, et liikmesriigid soovivad säilitada täieliku suveräänsuse oma õhuruumi osas.

Euroopa Liidu (EL) transpordiministrid arutavad homme ja ülehomme Vilniuses algaval mitteametlikul kohtumisel lennunduse küsimusi, keskendudes Ühtse Euroopa taeva (SES) ehk Euroopa õhuruumi avamise projekti temaatikale. Eestit esindab majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles