Toyota käsib tarnijatel hindu alandada

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toyota Prius.
Toyota Prius. Foto: Harli Uljas.

Toyota Motor nõuab oma tarnijatelt eelolevateks aastateks enneolematult suuri hinnaalandusi, et autotööstuse kasumiliidri positsioon tagasi haarata.


Lähedalseisvate allikate sõnul ütles maailma suurim autotootja sel nädalal oma tarnijatele, et soovib maksta neile paljude komponentide eest 30 protsenti vähem - kuni uute mudelite väljalaskeni 2013. aastal.

Kuna paljud tarnijatest on Toyota enda tütarettevõtted ja partnerid, võib seda võtta kui korraldust hinnad alla lasta, ütles ettevõttega ärisuhetes olev isik. Esimesed sammud astus Toyota juba teisipäeval, korraldades ümber oma hankestrateegia ning koondades kolm ostuosakonda kokku kaheks.

See on osa suuremast juhtimise tõhustamise kampaaniast, mille Toyota juht Akio Toyoda juunikuus käivitas. Toyota on globaalse majanduslangusega kohanemisel oma Jaapani rivaalidest maha jäänud. Tänu valitsuse abimeetmetele on Toyota vabalangemine põhiturgudel viimaste kuudega küll peatunud, kuid siiski prognoositakse grupile märtsiga lõppevaks majandusaastaks 2,2 miljardi dollari suurust kahjumit.

Jõulised kulusäästud on ammust aega Toyota firmamärgiks olnud, kuid tänavu tehakse seda agaramalt kui kunagi varem. Juhid on loobunud oma boonustest, peakorteris on elektriarvete vähendamiseks isegi mõned liftid välja lülitatud.

Analüütikute väitel on tarnijatelt nõutud hinnaalandused firma lähiajaloo suurimad. Toyota oli aastaid maailma kõige kasumlikum autotootja, kuni majanduslangus koos jeeni väärtuse järsu tõusuga ta oma õrrelt maha tõukas. Uuringufirma CSM Worldwide analüütiku Masatoshi Nishimoto sõnul ei piisa Toyotal aga tarnijate pitsitamisest.

«Toyotal tuleb ka ise kõvasti tööd teha, minna kiiremini üle globaalsetele platvormidele ning kasutada eri mudelites rohkem samu osi,» ütles ta. Toyota on tuntud oma lähedase koostöö poolest tarnijatega tähtsamate komponentide disaini ja tootmise osas.

Selle tulemusena on neil välja kujunenud tihedalt integreeritud hankevõrgustik. Nishimoto hinnangul tuleb neil nüüd kulude kärpimiseks aga ka väljapoole oma võrgustikku vaadata.

«Toyota peab näiteks uurima, milliseid osi võiks Hiinast odavamalt osta.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles