Ajakirjade tulevik on digitaalne

Amazoni tegevjuht Jeff Bezos hoiab käes edukaimat e-raamatulugejat Kindle.

FOTO: AFP / Scanpix

Viis maailma juhtivat kirjastust – Conde Nast, Hearst, Meredith, News Corporation ja Time Inc. – teatasid hiljuti, et töötavad välja universaalset platvormi ajakirjade ja ajalehtede digitaalseks avaldamiseks. Oma lahenduse kallal töötab ka Bonnier.



Mõni päev enne ühisteate avaldamist lekkisid internetti nii Conde Nasti kui Time Inc.-i videod, milles demonstreeriti ajakirjade Wired ja Sports Illustrated digitaalseid versioone.



Videotest ei selgu, millisel seadmel digitaalseid ajakirju kuvati, kuid paljude analüütikute hinnangul võib see vägagi meenutada Apple’ilt oodatavat puutetundliku ekraaniga arvutit.


Kirjastused väidavad siiski, et loodav platvorm on universaalne ja kasutaja saab ajakirju lugeda just talle sobival seadmel.



Mitte lihtsalt PDF


Värsked ideetooted jäävad truuks ajakirjade ja ajalehtede perioodilisuse põhimõttele. Ideelhanedused ei näe ette pidevat infovoogu seadmetesse, vaid tellimuspõhist ajakirjandust. Kirjastuste jaoks on tuluallikaks tellimused, üksiknumbrite ja reklaamimüük.



Seade laeb uue numbri alla just siis, kui see ilmub, ja nii jääb lugejale võimalus hommikukohvi kõrvale värsket lehte lugeda.



Kui praegu saab paljusid trükitavaid ajakirju vaadata internetist PDF- või Flash-vormingus, siis uus platvorm meenutab pigem multimeediamängija kasutamisega sarnast kogemust. Näiteks ajakirja Sports Illustrated fotod on klikitavad, ja avavad video. Ka on võimalik ajakirjas olevat materjali oma soovi järgi grupeerida ja tõsta esile näiteks korvpalliartiklid.



Loomulikult on väljaanded tihedalt seotud ka sotsiaalmeediaga ja nii võib paari näpuliigutusega artikleid, tekstilõike ja fotosid jagada populaarsemates suhtluskeskkondades.



Platvormi arendajate eesmärk on võimaldada igal väljaandjal luua ja säilitada just temale omane stiil ja lugemiskogemus. Nii näeb Sports Illustrated välja edasiarendusena trükisest ja ajakiri Wired on samuti äratuntav just sellisena, nagu seda lehestendidel näinud oleme.



Uued võimalused


Ka reklaamiklientidele on uued kontseptsioonid meeltmööda.


Enam ei pea ajakirjas ilmuma staatiline reklaam, vaid saab kasutada interaktiivseid lahendusi, kus olulisel kohal on nii heli, video kui ka lugeja sekkumist vajavad lahendused.



Õigupoolest on reklaam otsekui värav tegeliku reklaamini, milleks võib olla kas või ajakirjale lisatud kokaraamat. Nii meenutavadki e-ajakirjade reklaamid pigem praegu internetis kasutatavaid paremaid reklaamilahendusi.



Nädalapäevad pärast viie USA kirjastuse ühisteadet tuli oma kontseptsiooniga välja Eestiski tegutsev Bonnieri kirjastus. Time Inc.-ilt 2007. aastal mitu ajakirja ostnud Bonnier tutvustas oma nägemust lähitulevikust kunagi varem Time Inc.-ile kuulunud ajakirja Popular Science näitel.



Bonnieri ideeajakirja lõi disainiagentuur Berg, mis on samuti võtnud eesmärgi säilitada sajandite jooksul kujunenud ajalehelugemise kogemus ja ühendada see uute tehniliste võimalustega.

Tagasi üles