Aina vähem inimesi kasutab ühistransporti

Laura Raus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetulekutoetuse saajad võivad kevadel saada õiguse ühissõidukites tasuta sõita.
Toimetulekutoetuse saajad võivad kevadel saada õiguse ühissõidukites tasuta sõita. Foto: Toomas Huik

Kuigi ühistranspordi kasutajate arv on viimasel ajal järjekindlalt vähenenud, ei lähe bussifirmadel kehvemini kui majandusbuumi ajal.



Ühistranspordi kasutajate arv on kahanenud nii Tallinnas, Tartus, Narvas, Pärnus kui ka Viljandis. Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo sõnul oli tänavu kevadel eelmise aasta sügisega võrreldes sõitjaid ligi viis protsenti vähem.



Go Busi Tartu regiooni direktori Valter Keisi väitel on ühistranspordi piletite müük viimastel aastatel pidevalt vähenenud. Tänavune langus on mullusega võrreldes prognoosi järgi viis protsenti.



«Reisijate arv Narva linnaliinidel on pidevalt vähenenud,» kinnitas ka Narva Bussiveod ASi juhatuse liige Andrus Tamm. «Sel aastal on piletitega reisijate arv võrreldes eelmise aastaga vähenenud kuude lõikes 35–42 protsenti.»



Pärnus ja Viljandis oli ühistranspordi kasutajate hinnanguline arv tänavu jaanuarist oktoobri lõpuni vastavalt 11 ja 12 protsenti väiksem kui mullu samal ajal.



Surutis mõjutab


Üks ühistranspordi kasutuse vähenemise põhjusi on majandussurutis. «Kui tööd pole, siis inimesel lihtsalt puudub vajadus sõita,» ütles Keis.



Töötust ja koondamisi pidasid oluliseks teguriks ka Andrus Tamm ja Viljandi maavalitsuse ühistranspordi järelevalve spetsialist Maie Mumm. Tamm lisas, et oma roll võib olla ka piletihinna tõusul.



Lisaks eelistab üha enam inimesi ühistranspordile autot. Sellele viitavad vähemalt Tartus läbi viidud uuringud, mille järgi kasutas 2008. aastal igapäevase sõiduvahendina ühistransporti 22 protsenti linna elanikest ehk kaks protsenti vähem kui viie aasta eest. Samas oli auto kasutajate osatähtsus kasvanud kaheksa protsendipunkti võrra, 37 protsendini.



Liikluse üldpildis on majandussurutise tõttu vähenenud siiski ka autode kasutus. Loendused näitavad, et liiklustihedus Tallinna linna piiril on tänavu mullusest kaheksa protsenti väiksem, kolmel varasemal aastal see kasvas.



Liiklus kesklinna piiril kahaneb juba teist aastat järjest. Ka Pärnu kesklinnas on linnavalitsuse teede peaspetsialisti Jaak Kanniste hinnangul autode hulk vähenenud.



Ühistranspordi kasutamise vähenemisest hoolimata ei lähe bussifirmadel halvemini kui mõne aasta eest. Seda kinnitas Go Busi Tartu regiooni direktor Keis.



«Ühistransport on selles mõttes omapärane turuvaldkond, et siin käivad asjad teatud nihkega,» rääkis ta. «Kui muu majandus õitses buumi ajal, siis kõigil bussifirmadel olid rasked ajad, sest kütuse hind maailmaturul oli tipus ja tööjõupõud tohutu.»



Keis meenutas, et paljud bussijuhid läksid toona tööle välismaale. «Need, kes jäid, pidid tohutute ületundidega tööd tegema, mis oli ka väga suur ülekulu,» selgitas ta.



«Nüüd on olukord selles mõttes lihtsam, et kütuse hind on võrreldes 2008. aastaga vastuvõetavam ja ka tööjõuturg on muutunud nii, et firma ukse taga on pisuke järjekord,» lisas Keis.



Kriis tuleb kasuks


Ka Tallinna autobussikoondis ja Viljandi linnaliine teenindav Mulgi Reisid ei ole majanduslikult kehvemas olukorras kui buumi ajal. ASi Narva Bussiveod majandusseis on isegi paranenud.



«Oleme üle mitme aasta septembri seisuga plussis,» ütles Andrus Tamm. Tema sõnul on ettevõte liinimahu vähenemise tõttu töötajaid koondanud. «Nagu on öeldud – head kriisi oleks patt raisku lasta,» lausus Tamm.



«Enamik Eesti bussiettevõtteid teeb praegu kõik selleks, et saada uuesti autosõitja bussile,» tõdes ASi Mulgi Reisid juht Madis Lepp.



«Olgem ausad, tänavapildis on ju sõiduautosid palju vähem ja lootus on, et see sõitja astub nüüd ühistransporti, sest liikuda on tarvis. Kui me suudame inimesele pakkuda rahuldavat teenust, siis on lootus teda seal ka tulevikus kohata,» nentis ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles