Juhtkiri: kas klassivõitlus annab tiivad?

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Finnairile kuuluv MD-11 Helsingi-Vantaa lennuväljal.
Finnairile kuuluv MD-11 Helsingi-Vantaa lennuväljal. Foto: Wikimedia

Soome lennukompanii Finnair töötajate streik on muljetavaldav ning annab ainet järelemõtlemiseks.


Soome on Eestile tugevate ametiühingute eeskuju. On ju väga hea, kui ametiühing suudab läbirääkimistel ärijuhtidega töötajate huvide eest seista. Juhul kui on võimalik vaielda, kuidas äri tulu töötajate palkade ja omaniku kasumi vahel jagada. Kui firma ei saa oma tegevusest mitte kasu, vaid kahju, siis on hoopis raskem mõista, millisele positsioonile ametiühing peaks asuma, et tõepoolest töötajate heaolu eest seista.



Finnairi juhtkonna hinnangul saab ettevõte sellel aastal kahjumit umbes 200 miljonit eurot (rohkem kui kolm miljardit Eesti krooni). Üksikute eranditega on pärast masu algust hätta sattunud lennukompaniid kogu maailmas. Selgus, et uute olude jaoks on lennukite mootorijõudu liiga palju ja paindlikkust kohanemiseks liiga vähe.



Lendurite ametiühingule ei meeldi juhtkonna plaan rentida kahjumlike liinide lennukid välja Finncommile, mis suudaks nendega kasumlikult lennata. Küllap muu hulgas madalamate palgakulude tõttu.



Finnairi juht Jukka Hienonen imestas eile õhtul, kas ametiühingule oleks rohkem meelt mööda, kui lennukeid ei renditaks välja mitte teisele Soome firmale, vaid Nigeeriasse, sest siis ei oleks juttugi sellest, kas rentimine mõjutab palgatingimusi Soomes. Hienonen väitis, et kui streik kestab üle seitsme päeva, pole muud valikut kui saata sundpuhkusele 60 protsenti Finnairi umbes 9000 töötajast.



Ei ole sugugi võimatu, et ametiühingu kõrgete panustega mäng kärbib Finnairi tiivad olematuks ja jääb vaid küsimus, miks üldse vaieldi. Ent lennata tahtvad kliendid  jäävad. Maailma ja ka Euroopa lennunduses pole praegu puudust neist, kes head liinid meeleldi üle võtaks.



Meil loevad reisifirmad inimesi, kelle lennuplaanid Finnairi streik segi lööb, sadades. Soomes on selliseid inimesi päevaga kogunenud üle 30 000. Ainuüksi Helsingi ja Oulu vahel on igal tavalisel päeval lennureisijaid umbes 2000. Soome on pindalalt suur ja seal on ka sisemaisel lennuliiklusel hoopis teine tähendus kui Eestis.



Ent elu ei jää sellegipoolest seisma. Soome raudtee võis rõõmustada täitunud vagunite ja lisavagunite üle. Finncomm Airlines muutis lennureise streigiolude järgi. Kuna tavaliselt on Finncomm Finnairi «ettevedaja», jääb neil streigi ajal lennuressurssi üle. Streigile reageeris ka väike Eesti lennufirma, lubades vedada inimesi Helsingi ja Tallinna vahel oma 18-kohalise lennukiga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles