Holland tahab autosõidult täie rauaga raha võtta

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mitmed suurriigid on kehtestanud nn ummikumaksud.
Mitmed suurriigid on kehtestanud nn ummikumaksud. Foto: www.speederbeater.com

Holland lubas visata prügikasti kõik tee- ja sõidukimaksud ning hakata selle asemel võtma tasu läbisõidetud kilomeetrite eest.


Tegemist on esimese suurema majandusriigiga, kes sellist skeemi rakendada kavatseb ja mis võib paljudele eeskujuks saada.

Transpordiministri Camiel Eurlingsi prognooside järgi peaks 2012. aastaks rakendatav süsteem kärpima Hollandis läbisõidetud kilomeetreid 15 protsendi, CO2 emissioone aga 10 protsendi võrra.

Kui mõnedes suurlinnades (näiteks Londonis) on kehtestatud ummikumaksud ning Saksamaal ja Austrias võetakse lisatasu raskeveokitelt, siis üleüldine autosõidumaksu skeem on praegu kasutusel vaid Singapuri saareriigis.

Üldriikliku teekasutusmaksu võttis 2004. aastal sihikule ka Suurbritannia, kuid tänavu andis transpordiminister Lord Adonis siiski selgelt mõista, et asi jääb ära. Hollandlaste arvates ei tõuse süsteemi rakendudes tegelikult sõidukijuhtidelt kogutud rahasumma.

Pigem jääb laekunud maksuraha samaks, kuna juhid valivad sõitudeks hõredama liiklusega kohad ja ajad ning ühistranspordi roll kasvab.

«Mingi lüpsimasin see ei ole,» ütles Eurlings. «Riik sellest rikkaks ei saa.»

Valitsuse hinnangul maksab 59 protsenti autojuhte süsteemi rakendudes kilomeetri pealt vähem, kui seniste tee- ja sõidukimaksude puhul.

Mingisugust viisi teedekasutuse eest otse makse koguda toetavad ka praktiliselt kõik transpordieksperdid, kuna see teeks ummistunud teede kasutamise ja tipptundidel sõitmise kulukamaks ja motiveeriks juhte seda vältima.

Hollandi skeem võib inspireerida ka teisi arenenud riike, kus teede kasutamist maksustatakse praegu peamiselt kütusemaksude abil, mis aga sõidukite üha väiksema kütusekulu tõttu kõhnaks kipuvad jääma. Samal põhjusel sõidetakse paljudes riikides tunduvalt rohkem kui varem.

Hollandi süsteem näeb ette, et autodele paigutatakse satelliitmõõdikud, mis lisaks läbitud kilomeetritele registreerivad ka selle, mis ajal sõideti - see võimaldab ummikutes ja tipptunnil sõitmise eest erihinda küsida.

Probleeme võibki tekkida tehnoloogia töölesaamisega. Nii näiteks venis sakslaste veoautomaksu rakendamine, kuna satelliitsüsteem hakkas kõrghoonete pärast tõrkuma.

Copyright The Financial Times Limited 2009.  

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles