Riik tahab Vormsi ja Kihnu liinidele uusi laevu

Tüüpiline pilt Kihnu sadamas, kus tsikkel jääb praamiga mandrile läinud peremeest koju ootama.

FOTO: Mihkel Maripuu

Riik loodab konkurssidega tuua Kihnu ja Vormsi liinidele uued laevad ning need vajadusel pärast kümneaastast lepingut ära osta.

Majandusministeeriumi lennundus- ja merendusosakonna juhataja Aivo Lindi sõnul loodetakse just tänu pikale lepingule, et mõni pakkuja toob liinidele uued laevad. Otsest kohustust selleks aga pole.

Esmaspäeval välja kuulutatud konkursile tuleb pakkumised esitada juuli keskpaigaks, samas algavad lepingud Kihnu liinil 2011. ja Vormsi liinil 2012. aastal. Kestavad need vastavalt kümme ja üheksa aastat, sest pikemaid kontrahte ei luba seadus sõlmida.

Uute laevade liiniletoojale seatakse tingimuseks, et ta peab olema valmis müüma need kas riigile või uuele vedajale. Laevade kasutusajaks arvestatakse 25 aastat, selle järgi tuletatakse müügi korral ka hind.

Seni on konkursi vastu huvi tundnud praegu samadel liinidel sõitev Kihnu Veeteed ning Saaremaa Laevakompanii tütarettevõte Väinamere Liinid.

Kumbki ei rutanud eile Postimehele kinnitama, et nad kindlasti ka pakkumise teevad. Kihnu Veeteede juhatuse liikme Jaanus Jürivete sõnul annab pikk ettevalmistusaeg võimaluse uute laevade otsimiseks. Samas ei ole tema sõnul välistatud, et huvilisi võib liinide vastu olla teisigi, mõni neist ka piiri tagant.

Väinamere Liinide juhataja Urmas Treieli sõnul otsustavad nad konkursil osalemise paari lähema kuu jooksul. Lepingu alguseni jäävat aega ei pidanud Treiel aga ülearu pikaks, sest laevade ehitamine nõuab kuni kolm aastat.

Uued alused oleksid Treieli hinnangul nimetatud liinidele tõesti vajalikud, sest praegu sinna sobivaid laevu Eestis polegi.

Konkursi tingimuste järgi peab mõlemal laeval olema kohti ligi 20 autole. Reisijaid peab pardale mahtuma vähemalt 100, neist pooltele tuleb tagada ka istekoht. Munalaiu–Kihnu liini sõiduaeg peaks normaaltingimustes olema üks tund ning Rohuküla–Sviby liinil 50 minutit.

Raskeks võib firmadele kujuneda aga riigile hinnapakkumise tegemine, sest nii pika aja peale on raske ennustada näiteks kütusehindade ning tööjõukulude muutusi.

Lindi sõnul oodatakse pakkujatelt, et nad koostaksid hinnapakkumise silmas pidades tulevat aastat. Edasi kohendataks hinda igal aastal vastava koefitsendi abil. Kui palju tuleb riigil kahe liini ülalpidamise eest maksta, ei soostunud ta veel ennustama.

Konkursi võitja peaks selguma 15. oktoobriks ning sama kuu lõpuks loodetakse temaga ka leping sõlmida.

Tagasi üles