Ühinemine tõotab E.O.Si ja Pakterminali tõusulainele viia

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pakterminalis tegutsesid varem eestlased ja hollandlased, nüüd teevad hollandlased äri venelastega.
Pakterminalis tegutsesid varem eestlased ja hollandlased, nüüd teevad hollandlased äri venelastega. Foto: Toomas Huik

E.O.Si ja Pakterminali ühinemine lubaks ühendfirmal lisaks senisest laiemale teenusteringile osaleda ka naftaturu tõusude ja langustega kaasnevas spekuleerimises.

Kui hollandlaste Pakterminal ja Kremli-lähedase Severstaltransi tütarfirma E.O.S leivad ühte kappi panevad, on eestlased jäänud Eesti kütusetransiidiäris kõrvaltvaatajaks, Severstaltrans aga saanud enda võrku ammu ihaldatud Pakterminali.

Vanamoodne transiidiäri aeg on aga ekspertide hinnangul otsas ning ühinemine pakub ka uusi rahateenimise võimalusi.

Postimehele on mõista antud, et suur mahutipark võimaldab nafta tuima ümberpumpamise asemel mängida naftaturu kõikumistele – osta soodsal hetkel kütuseid kokku ja neid soodsal hetkel maha müüa.

Suurim võit

Suurim võit Severstaltransile on aga ligipääs Pakterminali omaniku Vopaki ülemaailmsele mahutite võrgule. Seni on Vene naftatootjad olnud kimpus varustuskindluse tagamisega, sest ettevõttel polnud piisavat puhverkogust tagavat mahutiparki. Pisut liialdatult öeldes läks kõik, mis terminali jõudis, kohe laevale ja müügiks.

«See äri liigub läbiveoärist ladustamisäri poole, kogu maailmas on nii juba läinud,» sõnas transiidiekspert Raivo Vare. «Lisaks saab seni tumedatele kütustele keskendunud E.O.S pakkuda kõiki teenuseid nii heledate kui tumedate kütuste käitlemisel.»

Just tumedatele kütustele keskendumine olekski kaugemas perspektiivis ilmselt E.O.Sile probleemiks saanud, sest Venemaa üritab oma naftasaadusi üha enam ise töödelda, mis tähendab toornafta osa vähenemist kütusetransiidis.

Samamoodi on suluseisus Venemaast sõltuv Pakterminal, kelle majandustulemused hakkasid halvenema juba siis, kui kaasaktsionärid Aadu Luukase aktsiad Severstaltransi eest ära napsasid. Pärast pronkssõduri kriisi kuivas transiit nende jaoks veelgi enam kokku.

Eesti Sadamaoperaatorite Liidu tegevjuht Ago Tiiman kinnitas, et võib ühinevate firmade tulevikuplaane teadmata vaid spekuleerida, kuid mõlemale kasulikuks pidas tehingut temagi.

«Pakterminalis olid enne eestlased ja hollandlased – eestlased oskasid naftat kohale tuua ja hollandlased seda turustada. Oleks ju ideaalne, kui uues firmas saaksid kokku hollandlased ja venelased ehk turustaja ja omanik,» tõdes Tiiman.

Liidu juht andis ka mõista, et venelasteta on Venemaaga raske äri teha. «Hollandlased on väga ettevaatlik rahvas, kui nad ei näeks koostöös perspektiivi, ei müüks Vopak siin midagi,» lisas ta.

Napsasid aktsiad

Vare kinnitusel kindlustavad ettevõtted sel viisil end kindlasti ka ebamäärase tuleviku vastu. «Omal ajal ehitati terminalid teises turuolukorras, igaüks üritas spetsialiseeruda,» sõnas ta. «Nüüd pakutakse maailmas juba universaalset teenust.»

Seda sünergiat on E.O.Si ja Pakterminali mõned omanikud otsinud ka varem, kui Aadu Luukas plaanis Pakterminali omaniku Trans-Kullo aktsiaid Severstaltransile müüa.

Venelaste osaluseta äri tegemist perspektiivituks pidanud Luukase plaani nurjasid toona Trans-Kullo kaasaktsionärid eesotsas Endel Siffi ja Anatoli Kanajeviga, kes kasutasid ostueesõigust ja napsasid venelaste eest Luukase aktsiad ära.

Sidemeterohke äriabielu

• Hollandi Royal Vopak, kellele varem kuulus pool Pakterminalist, ostis enne aastavahetust firmast välja teise aktsionäri Trans-Kullo. Mõned päevad hiljem teatasid Vopak ja E.O.S, et alustavad firmade ühendamise kõnelusi.

• «Ühinemine» tähendab, et Vopak annab Pakterminali aktsiad E.O.Sile ning saab vastutasuks veerandi E.O.Si aktsiatest. Praegu kuulub 84% E.O.Si aktsiaist Severstaltransile ning Venemaa naftaäri halliks kardinaliks peetud, Severstaltransile lähedal seisvale Gennadi Timtšenkole. Ka pärast tehingut jääb niiviisi Kremliga seotud jõudude kätte enamusosalus E.O.Sis.

• Pakterminali mahutipargi suurus on 305 200 kuupmeetrit ning ettevõte tegutseb Muuga sadamas. E.O.Si mahutipargi suurus on 435 000 kuupmeetrit ning ettevõte tegutseb samuti Muuga sadamas.

Naftahind kerkis taevasse

Naftabarreli hind jätkas eile turnimist ajaloolise tipu, saja dollari ümber. Kui teisipäeva õhtul sulgus New Yorgi märtsi naftatarnete hind 100,01 dollari tasemel, siis eilse kauplemispäeva lõpetas naftahind napilt kahekohalise hinnalipikuga.

Viimase kahe päeva kõrge naftahinna põhjuseks on peamiselt spekulatsioonid, et naftakartell OPEC võib naftatootmiskvooti vähendada. OPEC soovib sellega talvise kütteperioodi lõppedes vähendada ületootmist.

Ehkki mõned spekulandid on panustanud naftahinna tõusu 200 dollarini sel aastal, pole hüppelisse hinnatõusu uskujaid siiski palju. (PM)

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles