Severstaltrans võib müüa oma tütarettevõtte Estonian Oil Servicei (E.O.S.) selle konkurendi Pakterminali omanikule, Hollandi Royal Vopakile.
Severstaltrans võib müüa E.O.S.i Pakterminali Hollandi omanikule
Kui Endel Siff ja Anatoli Kanajev müüsid möödunud aasta lõpus oma 50-protsendilise osaluse Pakterminalis firma senisele kaasomanikule Royal Vopakile, teatas E.O.S. läbirääkimistest ühinemise asjus, kirjutab venekeelne nädalaleht Den za Dnjom.
Nii võib E.O.S.i emafirmal Severstaltransil tekkida võimalus realiseerida oma ammune unistus ja osaleda Pakterminalis.
Ahvatlev võimalus
Kui varem oli juttu sellest, et Selverstaltrans võib müüa E.O.S.i Shellile ja TNK-BPle, siis nüüd andis ettevõtte pressiesindaja Anna Vostruhova mõista, et läbirääkimised nende firmadega on ennast ammendanud.
«Nüüd võib rääkida kindlalt kompanii plaanidest, mis puudutavad strateegilist partnerlust Royal Vopaki ja Pakterminaliga,» märkis Vostruhova.
Pressiesindaja vihjas, et läbirääkimiste õnnestumise korral ei kavatse Severstaltrans Eestist lahkuda.
Partnerlus Royal Vopakiga muutub Severstaltransile oluliseks, sest hollandlastel on tugevad positsioonid Rotterdamis: nemad otsustavad, kui palju kütust ja kelle kütus nende terminale läbib.
Kaks versiooni
Venemaa ekspert, konsulteerimisfirma RusEnergy partner Mihail Krutihin ütles intervjuus Läti portaalile BizNews, et 2010. aastaks saavutatakse Venemaal naftasaaduste ekspordiks selline võimsuste üleküllus, et algab surve kõikidele eksportijatele, et sundida need töötama vaid läbi vene terminalide.
Sellises olukorras vajaks Severstaltransi direktor Andrei Filatov Pakterminali selleks, et säilitada äri Eestis ning mitte minna vastuollu Kremli poliitikaga.
Vene osalus terminalis, mahuga ligi miljon kuupmeetrit (E.O.S. 415 000 kuupmeetrit ja Pakterminal 305 000 kuupmeetrit), võib tagada vajaliku koormuse.
Kanajevi arvates seisneb aga Severstaltransi juhi idee selles, et terminalide ühinedes saadakse kogumaht üle miljoni kuupmeetri, mis võimaldaks terminali võimalikult kallilt müüa.
Võimalikuks ostjaks võiks olla Vopak, Ventspilsi terminali omanik Vitol Group või isegi Gazprom.
Praegu plaanib Severstaltrans Venemaal oma tehaste rekonstrueerimist ning masuudi ümberlaadimise tarvis sadamate ehitamist. Eesti naftatransiidi tulevik sõltub sellest, millises tempos need plaanid realiseeritakse.
Kanajev rääkis ka, et Venemaal on näha naftasaaduste sügavtöötlemise tendentsi: masuudi ja toornafta osakaal hakkab vähenema ning puhaste naftasaaduste osakaal suurenema.
«Siin tekibki nimelt laoterminalide, mitte ümberlaadimise terminalide nõudluse küsimus,» arvas Kanajev. Selle loogika kohaselt on kõik eelised pigem hollandlaste käes.