Erakonnad lubavad valimistele vähem kulutada

FOTO: graafika: Silver Alt

Suuremate erakondade kinnitusel kulutavad nad kohalike omavalitsuste valimiste reklaamikampaaniatele vähem raha kui 2005. aastal.


Kuigi tehtud kulutuste täpsed summad selguvad alles pärast valimisi, hindasid erakondade esindajad siiski, et eesseisvad valimised tulevad 2005. aastal toimunutest odavamad.

«Pigem tulevad meie kulutused väiksemad,» hindas Keskerakonna infojuht Toomas Raag. Tema sõnul on sellel lihtne põhjus: reklaamihinnad on võrreldes majanduskasvu aegadega madalamad. 2005. aastal kulutas Keskerakond valimiskampaaniale veidi üle 16,1 miljoni krooni.

«Püüame olla eelmistest kordadest kokkuhoidlikumad,» ütles ka Reformierakonna avalike suhete juht Silver Pukk.

Priisata pole paslik

Pukk juhtis tähelepanu sellele, et tänavareklaamile erakond sel aastal väga suuri panuseid ei teinud, võrreldes Keskerakonnaga tehti reklaami palju vähem. «Püüame oma kampaania teha mõistlikkuse piirides ja nii, et me kellelegi võlgu ei jää,» lisas Pukk.

Eelmistel kohalike omavalitsuste valimistel kulutas Reformierakond ligi 15,7 miljonit krooni.
2005. aasta kohalike omavalitsuste volikogude valimiste eel olid Isamaaliit ja Res Publica (IRL) veel eraldiseisvad erakonnad. Kahe peale kulus parteidel valimiskampaaniale veidi üle 13 miljoni krooni.

IRLi pressisekretär Rauno Veri kinnitas, et seekord on eelarve väiksem. Tema sõnul poleks parteil sünnis kehvas majandusolukorras raha tuulde loopida. Ka kavatseb IRL keskenduda nendel valimistel oma kampaanias senisest enam just sellele, et minna n-ö tänavale, inimeste keskele.

Odavamalt loodab läbi ajada ka Rahvaliit, mille peasekretäri Tarvo Sarmeti sõnul peaks kampaaniale tehtavad kulutused jääma väiksemaks kui 2005. aastal ehk alla nelja miljoni krooni.

Siiski ei õnnestu kõikidel erakondadel võrreldes 2005. aastaga odavamalt läbi ajada.
Nii märkis Sotsiaaldemokraatliku Erakonna (SDE) peasekretär Randel Läts, et neil kulub valimiskampaaniale kokku 3-3,5 miljonit krooni. 2005. aastal ulatus summa kahe miljoni kroonini.

Läntsi sõnul on suuremate kulutuste taga asjaolu, et erakond on vahepealsetel aastatel suutnud poliitikas paremini kanda kinnitada ning tänavu on erakonnal läbi ajaloo parim võimalus oma positsiooni kohalikul tasandil parandada.

Suured järele ei anna

Meediaanalüütiku ja Eesti Ajalehtede Liidu juhi Toomas Leito sõnul algab meediareklaami-ralli oktoobris, mil erakonnad alustavad aktiivsemalt oma valimiskampaaniatega.

Kuigi Leito hinnangul kulutavad erakonnad sel aastal vähem kui 2005. aastal, pakkus ta, et ei Kesk- ega ka Reformierakond oma eelarves suuri järeleandmisi ei tee. Leito hinnangul võib seda järeldada ka sellest, kes kui palju end välireklaamiga näitas.

Leito sõnul oli meediareklaam põhjas aprillis, mil reklaami maht moodustas vaid 50 protsenti 2008. aasta aprilli mahust. Praeguseks on aga reklaamimahud taas kasvanud
«Kui vaadata viie suurema ajalehe eelmise nädala (37. nädala - toim) tulemusi, oli langus eelmise aasta sama ajaga võrreldes ainult 20 protsenti. Seega on mahud natuke tagasi tiksunud. Samas ei saa ühe nädala põhjal veel väga selge

Tagasi üles