Talunikud: hinnasõda piimaturul hävitab Eesti piimatootmise

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Madal hind viib piimakarja vähendamisele.
Madal hind viib piimakarja vähendamisele. Foto: Priit Simson

Eestimaa Talupidajate Keskliit taunib Rimi, Prisma ja Säästumarketi hinnasõda joogipiimaturul ja leiab, et selle negatiivne mõju avaldub varem või hiljem tootmis- ja töötlemissektoris.


«Nii tarbija, kaupmees kui ka piima töötleja peavad mõistma, et piim pole nafta ega vesi, mida saab lihtsalt maa alt välja pumbata. Kvaliteetse piima tootmine eeldab teadmiste, maade, loomade, ehituste, masinate ja seadmete olemasolu ning hulka kulutusi ja tööd,» ütles talupidajate liidu juht Kaul Nurm.

Ta lisas, et juba praegu ei kata piimatoojatele makstav toorpiima hind tootmiseks tehtavaid kulutusi. Piimahinna mahasurumine ebaterve konkurentsi kaudu suurendab veelgi survet tootjahindade langetamise suunas. Selline tegevus suretab välja piimatootmise Eestis, seega kahjustab hinnasõda ka kolmandate isikute huve. Samas on piimatootmine tunnistatud Eestis strateegiliselt kõige olulisemaks ja konkurentsivõimelisemaks tootmisharuks põllumajanduses.

Nurme sõnul on oluline mõista, mis sellise tegevusega kaasneb. Sellega kaasneb töötuse ja abivajajate kasv, maade kasutusest väljalangemine ja võsastumine. «Tarbijad peavad arvestama sellega, et tulevikus Eestis müügilolev piim valmistatakse maailmaturul ringlevast piimapulbrist, mille toiteväärtus, maitseomadused ja tervislikkus erineb olulisel määral värskest piimast, mis on täna veel Eesti tarbijate toidulaual tänu kodumaistele piimatootjatele.»

Talupidajate liidu hinnangul alavääristab selline hinnasõda piimatootjat, kelle tööd ei hinnata enam millekski. «Peab arvestama, et ka nende inimeste kannatus võib katkeda, kes toodavad piima ning kes piimatootmise eripärast tingituna vastutavad piimatootmise eest 7 päeva nädalas ja 365 päeva aastas,» lausus Nurm.

Ta ütles, et tarbija ootustele on majandussurutise ajal juba piisavalt vastu tuldud. «Kui kaubandusel on vaja iga hinna eest omavahel hinnasõda pidada, siis võiksid nad teha seda vett müües. Vee hind vaatamata selle madalatele tootmiskuludele on kauplustes kordi kõrgem kui piima hind, seega peaks olema seal piisavalt müügikatet, mille arvel hinnasõda pidada.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles